Teorie-emm ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3) Uveďte podstatu a komponenty okružního dopravního problému.
cíl modelu: nalézt takovou hamiltonovskou kružnici v grafu, která bude z hlediska celkového ocenění nejvýhodnější
komponenty modelu:
navštěvovaná místa
trasy mezi navštěvovanými místy
ocenění tras, obvykle vzdáleností mezi místy
možnosti řešení ODP
neexistuje obecný algoritmus pro nalezení optimálního řešení jakéhokoliv ODP
pro malé úlohy: metoda hrubé síly
pro větší úlohy: aproximační metody
metody vytvářející řešení
se sekvenčním postupem
s paralelním postupem
metody zlepšující řešení
4) Uveďte a stručně charakterizujte základní typy okružních dopravních problémů.
jednookruhový ODP
klasický problém obchodního cestujícího
víceokruhový ODP
vícenásobný problém obchodního cestujícího – pevný počet okruhů
trasovací problém – kapacitní omezení rozvozu
problém čínského listonoše
cílem je projít nikoliv všechny uzly, ale hrany
kombinované problémy
s různým dodatečným kapacitním, požadavkovým nebo časovým omezením
5) Kde a k čemu se používá metoda nejbližšího souseda? Stručně popište její princip.
jedná se o nejjednodušší aproximační metodu pro ODP
stanoví se výchozí místo pro tvorbu okruhu
přejde se k místu, které je nejbližší místu aktuálnímu (nesmí se do výchozího ani tam, kde už jsme byli)
postup se opakuje tak dlouho, dokud se nevrátíme do výchozího místa
prověřit všechna místa jako výchozí
6) Popište modifikaci Vogelovy aproximační metody pro řešení okružních dopravních problémů.
tato metoda je známá z řešení jednostupňové dopravní úlohy, ale dá se s ní řešit i okružní dopravní problémy > pro tento účel se musí patřičně modifikovat
rozdíly oproti řešení při JDÚ
není třeba uvažovat přepravované množství > zapíší se pouze sazby a v průběhu algoritmu se obsazované buňky pouze označí (např. kroužkem), což znamená, že tyto buňky jsou zařazovány do konstruované trasy obchodního cestujícího
vyškrtávání po obsazení buňky > škrtá se jak řádek, tak i sloupec (protože cestující jede z i do každého místa jen jednou) + navíc se škrtá jedna další buňka, která s buňkou právě obsazenou uzavírá kruh (město A > město B; město B > město A)
výpočet diferencí mezi dvěma nejvýhodnějšími trasami v každém řádku i sloupci úlohy
výběr řady s maximální diferencí
výběr nejvýhodnější trasy z této řady a její zařazení do okruhu
aktualizace náčrtku
zákaz všech tras, které již není možno použít
návrat k bodu 1
nestandardní situace:
diference ve dvou nebo více řadách budou shodné
porovnáme obsazovaná pole a vybereme to s minimální sazbou
trasy mezi všemi místy nemusí existovat
lze vyřešit prohibitivní sazbou
7) Kde a k čemu se používá Mayerova metoda? Stručně popište její princip.