Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
snížení nominálního důchodu spotřebitele
celá poptávková křivka se posune vlevo dolů (parametr a se zmenší)
toto platí pro normální statky
inferiorní (méněcenné) zboží - s růstem nominálního důchodu nemusí jeho spotřeba růst, naopak spotřebitel přechází na kvalitnější druhy zboží a spotřeba inferiorních statků klesá
2. vliv změn cen ostatních statků na poptávku po určitém statku při dané ceně
Druhy statků podle jejich vztahu k jiným statkům:
substituční zboží
daný statek může být ve spotřebě nahrazen jiným statkem (např. hovězí a vepřové maso)
komplementární zboží
statky, které jsou spotřebovávány společně (např. auto a benzín)
indiferentní zboží
změna ceny jednoho statku nemá žádný vliv na poptávku po jiném statku
poptávka se zvyšuje (křivka poptávka se posune doprava), jestliže:
-
cena substitutů se zvyšuje
-
cena komplementů se snižuje
poptávka se snižuje (křivka poptávka se posune doleva), jestliže:
-
cena substitutů se snižuje
-
cena komplementů se zvyšuje
3. ostatní vlivy
patří sem: móda, reklama, očekávání cenových změn, počet kupujících, preference spotřebitelů, demografické změny apod.
poptávka se zvýší, jestliže:
výrobek se stane módním
počet kupujících se zvýší
preference spotřebitelů se přesouvají z
jiných statků na daný statek
spotřebitelé v budoucnu očekávají vyšší
cenu statku nebo jeho nedostupnost
poptávka se sníží, jestliže:
počet kupujících se sníží
preference spotřebitelů se přesouvají
na jiné statky
spotřebitelé v budoucnu očekávají
nižší cenu statku
Nabídka (definice, funkce, graf, determinanty)
Nabídka určuje vztah mezi cenou statku a nabízeným množstvím v určitém časovém období. Rozlišujeme nabídku:
individuální nabídka (s - supply) = nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby
tržní (dílčí) nabídka (S) = nabídka všech výrobců určitého zboží (je součtem všech
individuálních nabídek)
agregátní nabídka (AS) = celková nabídka určená objemem výroby všech výrobců a cenami,
za které chtějí své výrobky prodat
Platí zákon rostoucí nabídky – ten říká, že s růstem ceny roste nabízené množství.
Ceny výrobních faktorů mají velký vliv na nabídku, zvýší-li se ceny výr. faktorů a technologie se nezmění, pak nabídka klesne. Úroveň technologie a technologický pokrok vede naopak ke zvýšení nabídky.
Snaha o maximalizaci zisku:
každá firma má náklady
příjem
výrobci jsou ochotni nabízet svou produkci za cenu, která jim uhradí náklady
zisk = příjem - náklady
Zákon rostoucí nabídky:
s růstem ceny roste nabízené množství (firma chce prodávat co nejvíce zboží za co největší ceny)
Funkce nabídky:
lineární funkce nabídky má tvar: P = m + n⋅Q
S … křivka nabídky
m … fixní náklady (nemění se s vyráběným množstvím Q)