Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.62 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OE 1, ústní zkouška
  • Maximalizace zisku oligopolu s dominantní firmou

    • Vycházíme opět se zlatého pravidla MR=MC

    • Nutnou podmínkou maximalizace zisku firem na konkurenčním lemu je rovnost této přebírané ceny a mezních nákladů každé z nich P=MC

    • Při této ceně nabízejí firmy na konkurenčním lemu výstup QKL, který spočítáme z celkového výstupu odvětví QT, který spočítáme dosažením rovnovážné ceny do funkce poptávky po produkci v celém odvětví

→celkový výstup odvětví je pak roven QT = QDF + QKL

  1. Oligopol se zalomenou křivkou (podmínky na trhu, cena a optimální množství produkce)

= Sweezyho model

  • Firmy vyrábějí diferencovaný produkt a každá z firem očekává, že konkurent nebude reagovat na zvýšení její tržní ceny, ale bude reagovat na snížení její tržní ceny také snížením

  • Př. pečivo

  • Je-li existující tržní cena firma i rovna Pi,pak při Pi>Pi*, bude očekávaná poptávka odpovídat poptávce D0 (větší cenová pružnost poptávky, cena konkurenta Pj je konstantní)

  • Je-li existující tržní cena firmy i rovna Pi,pak při Pi< Pi*, bude očekávaná poptávka odpovídat poptávce D1 (menší cenová pružnost poptávky, cena konkurenta Pj se též zmenšuje)

→výsledkem tohoto chování konkurenčních firem je zalomená poptávková křivka složená ze dvou částí:

  • Jedna její část (méně elastická) vyjadřuje reakci konkurenta na snížení ceny první firmou

  • Druhá část (elastičtější) absenci reakce konkurence na zvýšení ceny první firmou

  • Vzhledem k tvaru poptávkové křivky mezní příjem není spojitou funkcí

  • Za optimální množství produkce lze považovat produkci, při které dochází ke zlomu poptávkové křivky

  1. Nabídka a poptávka po produkci firmy v nedokonalé konkurenci (včetně grafu)

Jednání nabízející firmy je ovlivněno nejen tím, jak jednají konkurenti ale také tím co od nich žádají poptávající. Firmy oligopolu navzájem reagují na změny ceny produkce, ale i na změnu množství produkce, kvality, reklamy aj. u každé z konkurenčních firem. Firmy musí při volbě své nabídky uvažovat též očekávanou reakci konkurentů a začlenit ji do své očekávané poptávky.

  1. Výrobní faktory obecně

  • V ekonomické teorii jsou nejčastěji uváděny 3 výrobní faktory – půda práce a kapitál.

Trh výrobních faktorů má tyto zvláštnosti:

  • Trh výrobních faktorů je představován:

    • Nabídkou výrobních faktorů (domácnosti)

    • Poptávkou po výrobních faktorech (jejímiž subjekty jsou firmy)

Odlišnosti trhu výrobních faktorů od trhu zboží a služeb

  • Na trhu vstupů vytvářejí jednotlivci (domácnosti) nabídku daného vstupu, zatímco firmy sem vstupují jako poptávající

  • Rozsah spotřeby výrobních faktorů, tj. rozsah poptávky

→cílem výroby, tedy ani cílem trhu výrobních faktorů není jejich maximální spotřeba

  • Na rozdíl od spotřebních statků a služeb nemají výrobní faktory pro spotřebitele přímý užitek

Témata, do kterých materiál patří