Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Monopol je tržní struktura, v níž v daném odvětví existuje pouze jediný prodávající daného produktu, který nemá blízké substituty
Monopol svou nabídkou pokrývá celou tržní poptávku
Protože je jediným prodávajícím, může rozhodovat o:
Ceně
Množství vyráběného produktu
Primárně většinou bývá nastaveno množství, pak až cena
Hlavní podstatou monopolů jsou překážky vstupu dalších firem do odvětví
→určitá firma se prosadí jako jediný výrobce a ostatní firmy mají ztížené podmínky
Překážek může být celá řada např.:
Výlučné ovládaní významných vstupů
Úspory z rozsahu
Patenty
Státní licence a koncese
Ovládání významných vstupů
Firma ovládá vstupy nezbytné z hlediska výroby, a tudíž další účastník z tohoto důvodu nemá možnost vstoupit na trh (př. vlastnictví nezbytných surovin)
Úspory z rozsahu (přirozené monopoly)
Vzniká v situaci, kdy jediná firma je schopna plně zabezpečit nabídku daného produktu s nižšími průměrnými náklady, než by mohlo zabezpečit několik firem
Monopolní firma v tomto případě může vyrábět jakkoliv požadované množství produkce s nejnižšími náklady a tudíž se tato firma prosadí na trhu
Monopolní firma sama je kdykoliv schopna zvýšit rozsah výroby
Firma dosahuje ve svém výrobním procesu rostoucích výnosů z rozsahu výroby neboli úspor z rozsahu
Přirozený monopol není trvalý
→nové technologie mohou umožnit vstup nových firem do daného odvětví
→tyto firmy jsou schopny výrazně snížit náklady a udržet se na trhu a tím zušit monopolní postavení dosavadního výrobce
Patenty
Firma má výhradní právo po určitou dobu na danou technologii, která jí umožňuje vyrábět dané produkty, a jiné firmy nemohou daný výrobek produkovat
Státní licence
Monopoly mohou vznikat i díky opatřením státu
Tato forma patří k nejstarším způsobům vzniku monopolu
Př. právo na těžbu určitých surovin, výroba léčiv
Př. Česká pošta
Zisk (ztráta) u monopolu v krátkém období (včetně grafu)
U monopolu existuje obecná zásada, že firma maximalizuje zisk, jestliže:
je rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady největší
dojde k vyrovnání mezních příjmů a mezních nákladů MR = MC.
Monopol může vytvářet zisk v krátkém i dlouhém období.
Monopol maximalizující zisk se z hlediska společnosti jako celek chová neefektivně, protože prodává své výrobky za vyšší cenu při menším celkovém výstupu.
Zisk (ztráta) u monopolu v dlouhém období (včetně grafu)
je rozdíl mezi TR a TC největší
dojde k vyrovnání MR=MC
-monopol je v postavení, že může stanovit nejen množství výrobků, které bude na trhu nabízet, ale i jejich cenu (pouze takovou, kterou budou kupující ochotní přijmout, musí respektovat poptávku)
-může vytvářet ekonomický zisk v krátkém i v dlouhém období a je to dáno právě překážkami vstupu dalších firem do odvětví