Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.62 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OE 1, ústní zkouška
  • Monopol je tržní struktura, v níž v daném odvětví existuje pouze jediný prodávající daného produktu, který nemá blízké substituty

  • Monopol svou nabídkou pokrývá celou tržní poptávku

  • Protože je jediným prodávajícím, může rozhodovat o:

    • Ceně

    • Množství vyráběného produktu

  • Primárně většinou bývá nastaveno množství, pak až cena

  • Hlavní podstatou monopolů jsou překážky vstupu dalších firem do odvětví

→určitá firma se prosadí jako jediný výrobce a ostatní firmy mají ztížené podmínky

  • Překážek může být celá řada např.:

    • Výlučné ovládaní významných vstupů

    • Úspory z rozsahu

    • Patenty

    • Státní licence a koncese

  • Ovládání významných vstupů

    • Firma ovládá vstupy nezbytné z hlediska výroby, a tudíž další účastník z tohoto důvodu nemá možnost vstoupit na trh (př. vlastnictví nezbytných surovin)

  • Úspory z rozsahu (přirozené monopoly)

    • Vzniká v situaci, kdy jediná firma je schopna plně zabezpečit nabídku daného produktu s nižšími průměrnými náklady, než by mohlo zabezpečit několik firem

    • Monopolní firma v tomto případě může vyrábět jakkoliv požadované množství produkce s nejnižšími náklady a tudíž se tato firma prosadí na trhu

    • Monopolní firma sama je kdykoliv schopna zvýšit rozsah výroby

    • Firma dosahuje ve svém výrobním procesu rostoucích výnosů z rozsahu výroby neboli úspor z rozsahu

    • Přirozený monopol není trvalý

→nové technologie mohou umožnit vstup nových firem do daného odvětví

→tyto firmy jsou schopny výrazně snížit náklady a udržet se na trhu a tím zušit monopolní postavení dosavadního výrobce

  • Patenty

    • Firma má výhradní právo po určitou dobu na danou technologii, která jí umožňuje vyrábět dané produkty, a jiné firmy nemohou daný výrobek produkovat

  • Státní licence

    • Monopoly mohou vznikat i díky opatřením státu

    • Tato forma patří k nejstarším způsobům vzniku monopolu

    • Př. právo na těžbu určitých surovin, výroba léčiv

    • Př. Česká pošta

  1. Zisk (ztráta) u monopolu v krátkém období (včetně grafu)

  • U monopolu existuje obecná zásada, že firma maximalizuje zisk, jestliže:

  • je rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady největší

  • dojde k vyrovnání mezních příjmů a mezních nákladů MR = MC.

  • Monopol může vytvářet zisk v krátkém i dlouhém období.

  • Monopol maximalizující zisk se z hlediska společnosti jako celek chová neefektivně, protože prodává své výrobky za vyšší cenu při menším celkovém výstupu.

  1. Zisk (ztráta) u monopolu v dlouhém období (včetně grafu)

  • je rozdíl mezi TR a TC největší

  • dojde k vyrovnání MR=MC

-monopol je v postavení, že může stanovit nejen množství výrobků, které bude na trhu nabízet, ale i jejich cenu (pouze takovou, kterou budou kupující ochotní přijmout, musí respektovat poptávku)

-může vytvářet ekonomický zisk v krátkém i v dlouhém období a je to dáno právě překážkami vstupu dalších firem do odvětví

Témata, do kterých materiál patří