Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→jejich užitečnost je nepřímá tím, že slouží k výrobě statků a služeb
Poptávka po daném vstupu je odvozenou poptávkou →je odvozena z poptávky statku, který je pomocí daného vstupu vyráběn
Poptávka po výrobních faktorech vzniká v závislosti na vývoji poptávky po zboží a službách, při jejichž výrobě jsou výrobní faktory používány
Poptávka firmy po faktorech je určena kombinací množství výrobních faktorů, při které jsou maximalizovány celkové náklady na výrobu a maximalizován zisk
Maximalizování zisku firma dosahuje při dodržení zlatého pravidla
Základním předpokladem je zapojit do výroby takové množství práce a kapitálu, které firmě umožní realizovat její cíl
Firma maximalizující zisk by měla kupovat dodatečné jednotky daného výrobního faktoru (vstupu) tak dlouho, dokud se nevyrovnají dodatečné náklady na jednotku vstupu s dodatečným příjmem, který tato jednotka svým fungováním přinese
Ceny výrobních faktorů
Tvorba cen výrobních faktorů je spojena se službou-pronájem určitého faktoru
Za pronájem půdy se platí pachtovné a cenou je sazba pozemkové renty
Za práci se platí mzda a cenou práce je mzdová sazba
Za kapitál se platí úrok a cenou je úroková míra
Ceny výrobních faktorů se tvoří na základě poptávky a nabídky na trhu výrobních faktorů, obdobně jako se tvoří na trhu ostatního zboží ceny zboží
Ceny, a které vlastníci své výrobní faktory pronajímají, představují pro ně důchod, který jim přináší užitek →tento užitek se snaží maximalizovat
Ceny, za které firmy najímají výrobní faktory, představují pro ně náklad
Cílem firmy je zpravidla maximalizace zisku →dosažení co největšího rozdílu mezi příjmy firmy a jejími náklady
Proto firma není ochotna za výrobní faktor, který používá, zaplatit více, než je výnos tohoto faktoru k hodnotě výstupu (produkce)
Poptávka po výrobních faktorech v podmínkách dokonalé konkurence (včetně grafu)
Poptávka po výrobním faktoru je závislá na vztahu výnosu z výrobního faktoru a nákladech na výrobní faktor
V podmínkách dokonalé konkurence není firma schopná ovlivňovat ani cenu statku ani cenu výrobního faktoru
Firma rozhoduje pouze o množství vyráběné produkce a tedy i o velikosti nákupu výrobního faktoru
Každá dodatečná jednotka nakoupeného výrobního faktoru přináší firmě dodatečný příjem
Přírůstek produkce vyvolaný změnou množství výrobního faktoru o jednotku se nazývá mezní produkt faktoru MPi
$$\text{MP}_{i} = \frac{\text{dTP}}{dF_{i}}$$
Cena výrobního faktoru v podmínkách dokonalé konkurence nezávisí na chování jediné firmy, mění se však v závislosti na podmínkách trhu, tedy na změnách v poptávce či nabídce
Klesající část křivky přijmu z mezního produktu, která je omezena hodnotou max. ARi, je zároveň křivkou poptávky po výrobním faktoru