Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.62 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OE 1, ústní zkouška

→krátkodobě může firma podnikat, když je ve ztrátě, tehdy když pokryje alespoň variabilní náklady, jinak je lepší dočasně činnost přerušit

  • Kritériem je vztah P=AVC

→firma bude dále podnikat, pokud celkové příjmy pokrývají alespoň variabilní náklady (cena se rovná minimálně průměrným variabilním nákladům)

  • Vztah TR=VC nebo P=AVC je možné považovat za bod uzavření firmy

  • Je-li křivka průměrných nákladů pod úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje zisku. Firma v průměru platí za výrobu jednotky produkce méně, než obdrží za její prodej.

  • Je-li křivka průměrných nákladů nad úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje ztráty. Firma v průměru platí za výrobu jednotky produkce více, než obdrží za její prodej

  • Dotýká-li se v bodě Q* křivka průměrných nákladů křivky poptávky, pak firma dosahuje nulového ekonomického zisku. Firma v průměru platí za výrobu jednotky produkce stejně, jako obdrží za její prodej.

  1. Efektivnost v dokonalé konkurenci – druhy efektivnosti, dopady.

  • Výrobní

    • Firma je výrobně efektivní, jestliže v dlouhém období produkuje produkt při minimálních průměrných nákladech

    • Firma produkuje takový rozsah produkce Q, při kterém jsou minimalizovány dlouhodobé průměrné náklady

    • Firma na dokonale konkurenčním trhu je vždy výrobně efektivní, protože průsečík MC a MR je zároveň průsečíkem s křivkou AC v jejím minimu

  • Alokační (Paretova efektivnost)

    • Ekonomika je alokačně efektivní, jestliže při dané úrovni technologie využívá své zdroje maximálně efektivně

    • Při efektivní alokaci se mezní náklady produkce určitého statku rovnají meznímu užitku spotřeby tohoto statku

    • Užitek spotřebitelů nelze zvýšit

→firma je alokačně efektivní jestliže platí: MU=MC

  • Dokonale konkurenční firma je i alokačně efektivní (výrobně efektivní)

  • Celý dokonale konkurenční trh je alokačně efektivní

  1. Podstata a formy nedokonalé konkurence, maximalizace zisku v nedokonalé konkurenci

  • Hospodaří zde omezený počet firem a firma zde může ovlivnit tržní cenu

  • Může vznikat jak z hlediska postavení výrobců, tak i z hlediska spotřebitelů

  • Tři různé typy

    • Monopolistická konkurence

    • Monopol

    • Oligopol

  • Maximalizace zisku v NK ?

    • MR=MC

  1. Podstata monopolistické konkurence (včetně grafu)

  • Produkt, který je firmami na trhu nabízen, je diferencovaný-jde o blízké substituty

    • Jednotlivé subjekty se velmi málo liší

  • Subjektů na trhu je větší počet, takže jeden výrobce může ovlivnit tržní cenu jen málo

    • Zpravidla jsou prodávajícími malé a střední firmy

  • Na trhu existuje dobrá informovanost

  • Firmy musejí při vstupu na trh a odchodu z trhu překonávat jen malé bariéry

  • Na trhu existuje riziko

Monopolistická konkurence je jednou z forem nedokonalé konkurence. Předpoklady model monopolistické konkurence jsou:

Témata, do kterých materiál patří