Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→krátkodobě může firma podnikat, když je ve ztrátě, tehdy když pokryje alespoň variabilní náklady, jinak je lepší dočasně činnost přerušit
Kritériem je vztah P=AVC
→firma bude dále podnikat, pokud celkové příjmy pokrývají alespoň variabilní náklady (cena se rovná minimálně průměrným variabilním nákladům)
Vztah TR=VC nebo P=AVC je možné považovat za bod uzavření firmy
Je-li křivka průměrných nákladů pod úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje zisku. Firma v průměru platí za výrobu jednotky produkce méně, než obdrží za její prodej.
Je-li křivka průměrných nákladů nad úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje ztráty. Firma v průměru platí za výrobu jednotky produkce více, než obdrží za její prodej
Dotýká-li se v bodě Q* křivka průměrných nákladů křivky poptávky, pak firma dosahuje nulového ekonomického zisku. Firma v průměru platí za výrobu jednotky produkce stejně, jako obdrží za její prodej.
Efektivnost v dokonalé konkurenci – druhy efektivnosti, dopady.
Výrobní
Firma je výrobně efektivní, jestliže v dlouhém období produkuje produkt při minimálních průměrných nákladech
Firma produkuje takový rozsah produkce Q, při kterém jsou minimalizovány dlouhodobé průměrné náklady
Firma na dokonale konkurenčním trhu je vždy výrobně efektivní, protože průsečík MC a MR je zároveň průsečíkem s křivkou AC v jejím minimu
Alokační (Paretova efektivnost)
Ekonomika je alokačně efektivní, jestliže při dané úrovni technologie využívá své zdroje maximálně efektivně
Při efektivní alokaci se mezní náklady produkce určitého statku rovnají meznímu užitku spotřeby tohoto statku
Užitek spotřebitelů nelze zvýšit
→firma je alokačně efektivní jestliže platí: MU=MC
Dokonale konkurenční firma je i alokačně efektivní (výrobně efektivní)
Celý dokonale konkurenční trh je alokačně efektivní
Podstata a formy nedokonalé konkurence, maximalizace zisku v nedokonalé konkurenci
Hospodaří zde omezený počet firem a firma zde může ovlivnit tržní cenu
Může vznikat jak z hlediska postavení výrobců, tak i z hlediska spotřebitelů
Tři různé typy
Monopolistická konkurence
Monopol
Oligopol
Maximalizace zisku v NK ?
MR=MC
Podstata monopolistické konkurence (včetně grafu)
Produkt, který je firmami na trhu nabízen, je diferencovaný-jde o blízké substituty
Jednotlivé subjekty se velmi málo liší
Subjektů na trhu je větší počet, takže jeden výrobce může ovlivnit tržní cenu jen málo
Zpravidla jsou prodávajícími malé a střední firmy
Na trhu existuje dobrá informovanost
Firmy musejí při vstupu na trh a odchodu z trhu překonávat jen malé bariéry
Na trhu existuje riziko
Monopolistická konkurence je jednou z forem nedokonalé konkurence. Předpoklady model monopolistické konkurence jsou: