Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-individuální poptávková křivka totožná s křivkou celého odvětví
nabídková křivka neexistuje, protože monopol nenabízí stále stejné množství, ale je různé v závislosti na průběhu poptávkové křivky
-křivka MR klesá rychleji než poptávka, neboť MR z prodeje dalšího výrobku je u monopolu vždy nižší než cena
Efektivnost či neefektivnost v nedokonalé konkurenci (na příkladu monopolu)
Monopol, který maximalizuje zisk, se z hlediska společnosti jako celek chová neefektivně
Monopol prodává své výrobky za vyšší cenu (za cenu, která je vyšší než jeho mezní náklady)
Monopol prodává své výrobky při menším celkovém výstupu (vyrábí méně, než je společensky efektivní rozsah výroby)
Pro společensky efektivní firmu by měl platit vztah
MC(Q) = MR(Q) = P = MU(Q)
Pro monopol platí
MC(Q) = MR(Q) < P = MU(Q)
→Ztráta mrtvé váhy=představuje obsah trojúhelníku mezi křivkou poptávky a křivkou mezních nákladů
Cenová diskriminace, monopol, monopson
Cenová diskriminace
Monopol stanoví cenu rozdílnou pro různé kategorie kupujících
Cílem cenové diskriminace je dosáhnout dalších ekonomických efektů z hlediska monopolu →zvýšení celkových příjmů, zisku atd.
Monopol z hlediska své finanční strategie stanoví relativně vysokou cenu (pro movité kupující) a těm skupinám obyvatel, které by na daný produkt nemohly za těchto podmínek ve větší míře dosáhnout, poskytne slevu
Možností jak provádět cenovou diskriminaci je celá řada např.:
Cenová diskriminace prvního stupně
Cenová diskriminace druhého stupně
Cenová diskriminace třetího stupně
Cenová diskriminace prvního stupně
Vyjadřuje pouze teoretickou možnost, kdy by prodávající stanovil každému kupujícímu maximální cenu, kterou by byl ochoten zaplatit
V praxi se tato diskriminace nevyužívá
Firma zpravidla nezná maximální cenu, kterou je každý spotřebite ochoten zaplatit
Firma se může každého zákazníka dotazovat, jakou maximální cenu by byl ochoten zaplatit, avšak nemusí obdržet pravdivou odpověď
Cenová diskriminace druhého stupně
Ceny jsou stanoveny podle objemů zboží, které si jednotliví zákazníci objednají
Pro zákazníka, který si objedná větší množství, je uplatněna nižší cena než pro zákazníka s menším odběrem
Lze se setkat např. u elektrické energie, dopravy vody
Cenová diskriminace třetího stupně
Založena na rozdělení spotřebitelů do skupin, z nichž každá má vlastní poptávkovou křivku, a tudíž pro každou skupinu platí různé ceny
Příkladem pozitivní cenové diskriminace třetího stupně jsou rozdílné ceny vstupenek: dítě, student, dospělí, důchodce
Monopol
Jediný výrobce (prodávající), proti kterému na straně poptávky stojí různí kupující
Monopson
Existuje-li na trhu jediný kupující a na straně nabídky vystupuje více firem