Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.62 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OE 1, ústní zkouška

-individuální poptávková křivka totožná s křivkou celého odvětví

  • nabídková křivka neexistuje, protože monopol nenabízí stále stejné množství, ale je různé v závislosti na průběhu poptávkové křivky

-křivka MR klesá rychleji než poptávka, neboť MR z prodeje dalšího výrobku je u monopolu vždy nižší než cena

  1. Efektivnost či neefektivnost v nedokonalé konkurenci (na příkladu monopolu)

  • Monopol, který maximalizuje zisk, se z hlediska společnosti jako celek chová neefektivně

    • Monopol prodává své výrobky za vyšší cenu (za cenu, která je vyšší než jeho mezní náklady)

    • Monopol prodává své výrobky při menším celkovém výstupu (vyrábí méně, než je společensky efektivní rozsah výroby)

  • Pro společensky efektivní firmu by měl platit vztah


MC(Q) = MR(Q) = P = MU(Q)

  • Pro monopol platí


MC(Q) = MR(Q) < P = MU(Q)

→Ztráta mrtvé váhy=představuje obsah trojúhelníku mezi křivkou poptávky a křivkou mezních nákladů

  1. Cenová diskriminace, monopol, monopson

Cenová diskriminace

  • Monopol stanoví cenu rozdílnou pro různé kategorie kupujících

  • Cílem cenové diskriminace je dosáhnout dalších ekonomických efektů z hlediska monopolu →zvýšení celkových příjmů, zisku atd.

  • Monopol z hlediska své finanční strategie stanoví relativně vysokou cenu (pro movité kupující) a těm skupinám obyvatel, které by na daný produkt nemohly za těchto podmínek ve větší míře dosáhnout, poskytne slevu

  • Možností jak provádět cenovou diskriminaci je celá řada např.:

    • Cenová diskriminace prvního stupně

    • Cenová diskriminace druhého stupně

    • Cenová diskriminace třetího stupně

  • Cenová diskriminace prvního stupně

    • Vyjadřuje pouze teoretickou možnost, kdy by prodávající stanovil každému kupujícímu maximální cenu, kterou by byl ochoten zaplatit

    • V praxi se tato diskriminace nevyužívá

      • Firma zpravidla nezná maximální cenu, kterou je každý spotřebite ochoten zaplatit

      • Firma se může každého zákazníka dotazovat, jakou maximální cenu by byl ochoten zaplatit, avšak nemusí obdržet pravdivou odpověď

  • Cenová diskriminace druhého stupně

    • Ceny jsou stanoveny podle objemů zboží, které si jednotliví zákazníci objednají

    • Pro zákazníka, který si objedná větší množství, je uplatněna nižší cena než pro zákazníka s menším odběrem

    • Lze se setkat např. u elektrické energie, dopravy vody

  • Cenová diskriminace třetího stupně

    • Založena na rozdělení spotřebitelů do skupin, z nichž každá má vlastní poptávkovou křivku, a tudíž pro každou skupinu platí různé ceny

    • Příkladem pozitivní cenové diskriminace třetího stupně jsou rozdílné ceny vstupenek: dítě, student, dospělí, důchodce

Monopol

  • Jediný výrobce (prodávající), proti kterému na straně poptávky stojí různí kupující

Monopson

  • Existuje-li na trhu jediný kupující a na straně nabídky vystupuje více firem

Témata, do kterých materiál patří