Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. Firmy nabízejí podobný, ale ne úplně stejný produkt – jde o blízké substituty.
2. Na trhu je větší počet subjektů, takže jeden výrobce může ovlivnit tržní cenu jen málo.
3. Na trhu existuje dokonalá informovanost.
4. Firmy musejí při vstupu a odchodu z trhu překonávat jen malé bariéry.
5. Na trhu neexistuje riziko
6. Optimum MR=MC
7. P > MC
Dále u monopolistické konkurence poptávka po produktu jedné firmy je vysoce elastická a poptávka po produktu jedné firmy je klesající. Nabízející jsou TVŮRCE CENY (price maker)
Mezní příjem vyjadřuje vliv další přidané jednotky na celkový příjem, průměrný příjem produktu nás informuje o tom, jak se průměrně podílí (libovolná) jednotka produktu na tvorbě celkového příjmu.
Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v krátkém období
Optimální objem produkce, který má firma vyrábět, je dán vztahem zlatého pravidla maximalizace zisku MR=MC
Kde se protíná křivka mezních příjmů a mezních nákladů, je objem produkce Q
Optimální cena není přímo odvozena z průsečíku křivek MR a MC, zde zjistíme pouze optimální produkci a přenesením této optimální produkce přes poptávkovou křivku určíme optimální cenu P
Podnik může být ziskový, ztrátový nebo má nulový ekonomický zisk
Jestliže firma realizuje ztrátu, může ve výrobě pokračovat, pokud uhradí ze svých příjmů alespoň variabilní náklady
→platí zde zásady jako v dokonalé konkurenci
Výše průměrných nákladů ve vztahu k ceně rozhoduje o tom, zda bude firma ztrátová, zisková nebo bude mít nulový ekonomický zisk
Je-li křivka AC pod úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje zisku
Je-li křivka AC nad úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje ztráty
Dotýká-li se v bodě Q křivka AC křivky poptávky, pak firma dosahuje nulového ekonomického zisku
Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v dlouhém období
Proces maximalizace zisku a formování optimálního výstupu firmy je obdobný jako za podmínek dokonalé konkurence
Pokud firma realizuje ekonomický zisk, pak mohou do daného odvětví vstoupit další firmy
Individuální poptávková křivka se bude posouvat doleva dolů tak dlouho, dokud se nevyrovná cena s dlouhodobými průměrnými náklady a zisk tak bude postupně nulový
Při ekonomické ztrátě by řada firem z odvětví odešla a opět by se prosadila tendence k nulovému ekonomickému zisku
→v podmínkách monopolistické konkurence firmy dosahují v dlouhém období nulového ekonomického zisku
Uplatňuje se zde tendence k nulovému ekonomickému zisku- platí všude, kde v dlouhém období mohou vstupovat do odvětví nové firmy
Podstata a vznik monopolu, zdroje monopolní síly
Tržní struktura nejvíce vzdálená od dokonalé konkurence
Dva základní předpoklady:
Monopol představuje jediného prodávajícího v daném sektoru trhu (neexistuje zde konkurence)
Z hlediska produkce vyrábí produkt, který nemá blízké substituty (nelze daný produkt zaměnit za jiný)