Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.62 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OE 1, ústní zkouška

1. Firmy nabízejí podobný, ale ne úplně stejný produkt – jde o blízké substituty.

2. Na trhu je větší počet subjektů, takže jeden výrobce může ovlivnit tržní cenu jen málo.

3. Na trhu existuje dokonalá informovanost.

4. Firmy musejí při vstupu a odchodu z trhu překonávat jen malé bariéry.

5. Na trhu neexistuje riziko

6. Optimum MR=MC

7. P > MC

Dále u monopolistické konkurence poptávka po produktu jedné firmy je vysoce elastická a poptávka po produktu jedné firmy je klesající. Nabízející jsou TVŮRCE CENY (price maker)

Mezní příjem vyjadřuje vliv další přidané jednotky na celkový příjem, průměrný příjem produktu nás informuje o tom, jak se průměrně podílí (libovolná) jednotka produktu na tvorbě celkového příjmu.

  1. Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v krátkém období

  • Optimální objem produkce, který má firma vyrábět, je dán vztahem zlatého pravidla maximalizace zisku MR=MC

  • Kde se protíná křivka mezních příjmů a mezních nákladů, je objem produkce Q

  • Optimální cena není přímo odvozena z průsečíku křivek MR a MC, zde zjistíme pouze optimální produkci a přenesením této optimální produkce přes poptávkovou křivku určíme optimální cenu P

  • Podnik může být ziskový, ztrátový nebo má nulový ekonomický zisk

  • Jestliže firma realizuje ztrátu, může ve výrobě pokračovat, pokud uhradí ze svých příjmů alespoň variabilní náklady

→platí zde zásady jako v dokonalé konkurenci

  • Výše průměrných nákladů ve vztahu k ceně rozhoduje o tom, zda bude firma ztrátová, zisková nebo bude mít nulový ekonomický zisk

  1. Je-li křivka AC pod úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje zisku

  2. Je-li křivka AC nad úrovní cenové hladiny vyjádřené křivkou poptávky, pak podnik dosahuje ztráty

  3. Dotýká-li se v bodě Q křivka AC křivky poptávky, pak firma dosahuje nulového ekonomického zisku

  1. Zisk (ztráta) v monopolistické konkurenci v dlouhém období

  • Proces maximalizace zisku a formování optimálního výstupu firmy je obdobný jako za podmínek dokonalé konkurence

  • Pokud firma realizuje ekonomický zisk, pak mohou do daného odvětví vstoupit další firmy

  • Individuální poptávková křivka se bude posouvat doleva dolů tak dlouho, dokud se nevyrovná cena s dlouhodobými průměrnými náklady a zisk tak bude postupně nulový

  • Při ekonomické ztrátě by řada firem z odvětví odešla a opět by se prosadila tendence k nulovému ekonomickému zisku

→v podmínkách monopolistické konkurence firmy dosahují v dlouhém období nulového ekonomického zisku

  • Uplatňuje se zde tendence k nulovému ekonomickému zisku- platí všude, kde v dlouhém období mohou vstupovat do odvětví nové firmy

  1. Podstata a vznik monopolu, zdroje monopolní síly

  • Tržní struktura nejvíce vzdálená od dokonalé konkurence

  • Dva základní předpoklady:

    • Monopol představuje jediného prodávajícího v daném sektoru trhu (neexistuje zde konkurence)

    • Z hlediska produkce vyrábí produkt, který nemá blízké substituty (nelze daný produkt zaměnit za jiný)

Témata, do kterých materiál patří