Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.62 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OE 1, ústní zkouška
  1. Podstata a formy oligopolu, ochrana hospodářské soutěže

Podstata oligopolu

  • Existuje několik firem v odvětví, z nichž některé mají významný podíl na trhu, a mohou tedy ovlivňovat cenu produkce na trhu

  • Firmy mohou vyrábět buď homogenní, nebo heterogenní, ale substituční produkty

  • Nabízející firma ovlivňuje tržní poptávku a nabídku celého odvětví změnou nabízeného množství nebo změnou ceny

  • Firmy v odvětví mohou činit reálné odhady o reakcích a akcích konkurentů

  • Existuje omezení (bariéry) vstupu nových firem do odvětví

Formy oligopolu

  • Smluvní oligopol

    • je oligopolní tržní model s několika firmami produkujícími stejné či podobné výrobky, vystupující na trhu jako monopol.

    • Mezi těmito firmami s významným podílem na trhu často dochází k uzavírání dohod.

    • Těmito dohodami o spolupráci a společném postupu pak vzniká tržní struktura nazývaná kartel. Kartelové dohody mohou být uzavírány:

  • stejných cenách produkce

    • velikosti produkce

    • teritoriálním rozdělení trhu.

  • oligopol s dominantní firmou

    • Je to model oligopolního trhu, kde se nachází jedna dominantní firma, pro kterou je výhodné přenechat část svého trhu slabším konkurentům na tzv. konkurenčním okraji

    • Na větší části trhu, kterou si tato firma ponechá, se pak chová jako monopol

Ochrana hospodářské soutěže

  • Na odhalování a sankcionování kartelových dohod se v ČR specializuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)

    • Zveřejňuje na svých webových stránkách veškeré významné odhalené kartelové dohody ze všech odvětví ekonomiky včetně pokut

  1. Oligopol s dominantní firmou (podmínky na trhu, cena a optimální množství produkce)

  • Odpovídá trhu, na kterém se nachází silná (dominantní) firma, pro niž je výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům na tzv. konkurenčním lemu (okraji)

  • Na větší části trhu, který si dominantní oligopolní firma ponechá, se potom tato firma chová jako monopol

  • Dominantní firma je zpravidla obklopena mnoha menšími firmami

  • Někdy se v odvětví kromě malých firem nachází i několik středních firem

  • Tyto malé a střední firmy však nejsou na konkurenčním lemu schopné svými rozhodnutími o množství produkce či ceně zásadním způsobem ovlivnit trh

  • Předpokládáme, že firmy nalézající se na konkurenčním lemu se chovají stejně jako dokonale konkurenční firmy

→za cenu určenou dominantní firmou mohou prodat jakýkoliv objem produkce

→poptávka po jejich výstupu je proto při dané ceně horizontální

  • Firmy nacházející se v konkurenčním okraji respektují cenu, kterou stanovila dominantní firma

  • V modelu oligopolu s dominantní firmou je cena produkce určena na nižší úrovni a objem výstupu je větší než u monopolu

  • Cena výstupu je vyšší než průměrné náklady

→oligopol realizuje vyšší než normální zisk, tj. čistý ekonomický zisk

Témata, do kterých materiál patří