Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podstata a formy oligopolu, ochrana hospodářské soutěže
Podstata oligopolu
Existuje několik firem v odvětví, z nichž některé mají významný podíl na trhu, a mohou tedy ovlivňovat cenu produkce na trhu
Firmy mohou vyrábět buď homogenní, nebo heterogenní, ale substituční produkty
Nabízející firma ovlivňuje tržní poptávku a nabídku celého odvětví změnou nabízeného množství nebo změnou ceny
Firmy v odvětví mohou činit reálné odhady o reakcích a akcích konkurentů
Existuje omezení (bariéry) vstupu nových firem do odvětví
Formy oligopolu
Smluvní oligopol
je oligopolní tržní model s několika firmami produkujícími stejné či podobné výrobky, vystupující na trhu jako monopol.
Mezi těmito firmami s významným podílem na trhu často dochází k uzavírání dohod.
Těmito dohodami o spolupráci a společném postupu pak vzniká tržní struktura nazývaná kartel. Kartelové dohody mohou být uzavírány:
stejných cenách produkce
velikosti produkce
teritoriálním rozdělení trhu.
oligopol s dominantní firmou
Je to model oligopolního trhu, kde se nachází jedna dominantní firma, pro kterou je výhodné přenechat část svého trhu slabším konkurentům na tzv. konkurenčním okraji
Na větší části trhu, kterou si tato firma ponechá, se pak chová jako monopol
Ochrana hospodářské soutěže
Na odhalování a sankcionování kartelových dohod se v ČR specializuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS)
Zveřejňuje na svých webových stránkách veškeré významné odhalené kartelové dohody ze všech odvětví ekonomiky včetně pokut
Oligopol s dominantní firmou (podmínky na trhu, cena a optimální množství produkce)
Odpovídá trhu, na kterém se nachází silná (dominantní) firma, pro niž je výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům na tzv. konkurenčním lemu (okraji)
Na větší části trhu, který si dominantní oligopolní firma ponechá, se potom tato firma chová jako monopol
Dominantní firma je zpravidla obklopena mnoha menšími firmami
Někdy se v odvětví kromě malých firem nachází i několik středních firem
Tyto malé a střední firmy však nejsou na konkurenčním lemu schopné svými rozhodnutími o množství produkce či ceně zásadním způsobem ovlivnit trh
Předpokládáme, že firmy nalézající se na konkurenčním lemu se chovají stejně jako dokonale konkurenční firmy
→za cenu určenou dominantní firmou mohou prodat jakýkoliv objem produkce
→poptávka po jejich výstupu je proto při dané ceně horizontální
Firmy nacházející se v konkurenčním okraji respektují cenu, kterou stanovila dominantní firma
V modelu oligopolu s dominantní firmou je cena produkce určena na nižší úrovni a objem výstupu je větší než u monopolu
Cena výstupu je vyšší než průměrné náklady
→oligopol realizuje vyšší než normální zisk, tj. čistý ekonomický zisk