Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.62 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

OE 1, ústní zkouška

→dlouhé období je to, v kterém jsou všechny vstupy variabilní

+ pokud neexistují bariéry vstupu a výstupu z odvětví:

→krátké období je to, kde je počet firem na trhu fixní

→dlouhé období je to, ve kterém se počet firem na trhu může měnit

  • Existují fixní náklady a počet firem na trhu je konstantní

  • Cílem firmy je realizovat zisk, případně minimalizovat ztrátu

  • Jsou-li celkové příjmy stejné nebo vyšší než variabilní náklady, bude firma pokračovat ve výrobě

  • Jsou-li celkové příjmy nižší než variabilní náklady, nebude firma pokračovat ve výrobě

  • Maximální ztráta, kterou je firma ochotna připustit, je rovna fixním nákladům

  • V krátkém období platí, že celkové náklady se rovnají variabilním a fixním nákladům


TC(Q) = VC(Q) + FC

  • Jestliže firma zastaví činnost, pak její celkový příjem a variabilní náklady budou nulové

  • Jestliže firma pokračuje ve výrobě, pak její celkový příjem a variabilní náklady budou vyšší než nula

Zisk v dlouhém období

  • Neexistují fixní náklady

  • Předpokládáme, že se počet firem na trhu může měnit

  • Firma bude na trhu působit pokud TR≥TC

  • Žádná firma nebude ochotna na trhu dlouhodobě setrvávat, jestliže by měla realizovat ekonomickou ztrátu

  • Jestliže firmy v některém z odvětví začnou realizovat kladný ekonomický zisk, přiláká to další firmy

→díky tomu dojde postupně ke stlačení tržní ceny a ke snížení ekonomického zisku na nulu

  • Jestliže by zisk krátkodobě klesl pod nulu, pak by v dlouhodobém období došlo k odlivu firem, tím ke zvýšení tržní ceny a ekonomický zisk by byl opět nulový

→můžeme tedy konstatovat, že v dlouhém období je ekonomický zisk nulový

  • Pokud existují bariéry vstupu a výstupu z odvětví, může firma realizovat kladný ekonomický zisk i v dlouhém období

  1. Cíl firmy – základní cíl, alternativní cíle

Základní cíl

  • Maximalizace zisku

    • Maximálního zisku firma dosahuje, když rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady je největší

→ MR(Q)=MC(Q)

  • V dokonalé konkurenci lze předpokládat, že cena produkce je v rozhodování konstantní

  • V nedokonalé konkurenci je nutno uvažovat dodatečné podmínky týkající se ceny produkce a cen výrobních faktorů

Alternativní cíle

  • Cílem firmy, nemusí být jen maximalizace zisku

  • Další cíle:

    • Uspokojivá výše zisku

    • Určitý podíl na trhu

    • Dlouhodobé přežití

    • Růst a expanze firmy

  • Dvě základní teorie, které se zabývají alternativními cíli:

    • Manažerská teorie

      • Je rozdíl mezi vlastníkem a manažerem

      • Manažer může mít odlišné cíle=maximalizace obratu (max TR)

    • Behavioristická teorie

      • Základní východisko-cíl firmy se utváří tak, že se střetávají zájmy různých jednotlivců a skupin, každá skupina může mít odlišný cíl

  1. Podstata dokonalé konkurence. Zisk (ztráta) v dokonalé konkurenci v krátkém období (včetně grafu)

Témata, do kterých materiál patří