Mikro-soubor-na-ustni-zkousku-2018-2019
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
→dlouhé období je to, v kterém jsou všechny vstupy variabilní
+ pokud neexistují bariéry vstupu a výstupu z odvětví:
→krátké období je to, kde je počet firem na trhu fixní
→dlouhé období je to, ve kterém se počet firem na trhu může měnit
Existují fixní náklady a počet firem na trhu je konstantní
Cílem firmy je realizovat zisk, případně minimalizovat ztrátu
Jsou-li celkové příjmy stejné nebo vyšší než variabilní náklady, bude firma pokračovat ve výrobě
Jsou-li celkové příjmy nižší než variabilní náklady, nebude firma pokračovat ve výrobě
Maximální ztráta, kterou je firma ochotna připustit, je rovna fixním nákladům
V krátkém období platí, že celkové náklady se rovnají variabilním a fixním nákladům
TC(Q) = VC(Q) + FC
Jestliže firma zastaví činnost, pak její celkový příjem a variabilní náklady budou nulové
Jestliže firma pokračuje ve výrobě, pak její celkový příjem a variabilní náklady budou vyšší než nula
Zisk v dlouhém období
Neexistují fixní náklady
Předpokládáme, že se počet firem na trhu může měnit
Firma bude na trhu působit pokud TR≥TC
Žádná firma nebude ochotna na trhu dlouhodobě setrvávat, jestliže by měla realizovat ekonomickou ztrátu
Jestliže firmy v některém z odvětví začnou realizovat kladný ekonomický zisk, přiláká to další firmy
→díky tomu dojde postupně ke stlačení tržní ceny a ke snížení ekonomického zisku na nulu
Jestliže by zisk krátkodobě klesl pod nulu, pak by v dlouhodobém období došlo k odlivu firem, tím ke zvýšení tržní ceny a ekonomický zisk by byl opět nulový
→můžeme tedy konstatovat, že v dlouhém období je ekonomický zisk nulový
Pokud existují bariéry vstupu a výstupu z odvětví, může firma realizovat kladný ekonomický zisk i v dlouhém období
Cíl firmy – základní cíl, alternativní cíle
Základní cíl
Maximalizace zisku
Maximálního zisku firma dosahuje, když rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady je největší
→ MR(Q)=MC(Q)
V dokonalé konkurenci lze předpokládat, že cena produkce je v rozhodování konstantní
V nedokonalé konkurenci je nutno uvažovat dodatečné podmínky týkající se ceny produkce a cen výrobních faktorů
Alternativní cíle
Cílem firmy, nemusí být jen maximalizace zisku
Další cíle:
Uspokojivá výše zisku
Určitý podíl na trhu
Dlouhodobé přežití
Růst a expanze firmy
Dvě základní teorie, které se zabývají alternativními cíli:
Manažerská teorie
Je rozdíl mezi vlastníkem a manažerem
Manažer může mít odlišné cíle=maximalizace obratu (max TR)
Behavioristická teorie
Základní východisko-cíl firmy se utváří tak, že se střetávají zájmy různých jednotlivců a skupin, každá skupina může mít odlišný cíl
Podstata dokonalé konkurence. Zisk (ztráta) v dokonalé konkurenci v krátkém období (včetně grafu)