ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• konativní není popisný – nemůžeme určit, zda je to pravdivé, nebo nepravdivé –
vyjadřujeme pouze postoje k realitě – vytrácí se důležitý požadavek pravdivosti,
nebo aspoň aspirace, aby byl pravdivý (česneková zmrzlina – reakce = FUJ – není
to pravdivost, jde jen o naši reakci)
• KOGNITIVISMUS – o co se přeme, když se přeme o morálních otázkách, je možný
morální pokrok? – máme více pravdivých morálních soudů než dříve?!
MORÁLNÍ REALISMUS – naše soudy jsou aspoň v určitých chvílích pravdivé
INTERNALISMUS
- morální soudy se dle internalismu nějak významně liší – morální soud má vztah motivace –
v hlavě máme morální přesvědčení, to automaticky znamená, že máme motivaci jednat
v zájmu s morálním přesvědčením
- INTERNALISTA – cítíme inklinaci pomáhat, pokud jsme o tom přesvědčeni
- d
Úvodní intuice
•
Morální život je nepohodlný
•
Ekonomická racionalita je člověku bližší
•
Dlouhodobá udržitelnost?
•
Výmluvy a omluvy pro vlastní pohodlnost a sobectví – 7 nepřátel etiky
44
non-kognitivismus
Metaetická teorie, podle které morální soudy nevyjadřují kognitivní mentální stavy jako
přesvědčení, ale jsou pouhou expresivní konativních mentálních stavů jako přání a emocí. Non-
kognitivismus popírá objektivní existenci morálních faktů. Morální soudy jsou pouhým
výjádřením postoje člověka vůči non-morální skutečnosti.
Error theory
Teorie J. L. Mackieho, která bývá klasifikována jako kognitivistická či semi-kognitivistická.
Podle Mackieho při pronášení morálních soudů vyjadřujeme přesvědčení a nárokujeme si jejich
pravdivost. Avšak naše morální přesvědčení jsou všechny univerzálně nepravdivá. Podle
Mackieho je tomu proto, že pravditelé, tedy hodnoty, prostě objektivně neexistují. Důsledkem
Mackieho koncepce je, že při připisování objektivních morálních hodnot činům se systematicky
mýlíme.