Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sikora - bakalářská práce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.11 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pokud bych se měl pokusit kriticky zhodnotit okolnosti realizace svého výzkumu, vytknul bych možná jednak nevyrovnaný poměr mezi mladšími a staršími respondenty. V obou skupinách však poměr mezi dívkami a chlapci téměř vyrovnaný byl.

Za další bych podotknul, že by možná mohlo být vhodnější, kdyby obou skupinám respondentů (mladším i starším) bylo formulováno jednotné zadání, přestože jsem se poměrně dostatečně přesvědčil, že pojetí pubescence se značným způsobem odlišuje u dětí v prepubescenci a u samotných pubescentů. Součástí zadání také mohlo být, aby každý respondent uvedl své pohlaví, což by mi pak jednak usnadnilo práci, jednak by to zajistilo věrohodnější údaje o poměru mezi děvčaty a chlapci.

Co se týče návrhu případného dalšího výzkumu, jenž by na tento navazoval, mohla by být více prohloubena analýza dat, bylo by možná také prospěšné s dětmi zorganizovat fokusové (ohniskové) skupiny, případně i rozhovory, zaměřovat se rovněž na prostředí dětí, popřípadě také více mluvit s rodiči a učiteli o tom, jak období pubescence pojímají oni.

ZÁVĚR

Teoretická část mé bakalářské práce pojednává o charakteristice vývojového období prepubescence a pubescence.

Ve výzkumné části jsem zjišťoval dětská pojetí pubescence v mém okolí u dětí ve věku 9 – 13 let, a to konkrétně u žáků čtvrté až sedmé třídy základní školy obce Písek, v Moravskoslezském kraji. K tomu jsem použil metodu kvalitativního výzkumu, kdy jsem si nejdříve zajistil slohové práce těchto dětí na zadaná témata týkající se puberty a poté prováděl jejich analýzu nejprve metodou kódování, kdy jsem práci každého dítěte rozdělil na významové jednotky, kterým jsem přidělil nějaký jednotný výraz (kód) a následně provedl kvalitativní analýzu metodou prostého výčtu (frekvenční analýzu) těchto výrazů, kdy jsem stanovoval četnosti jednotlivých výrazů u příslušných čtyř skupin dětí (mladší děvčata, mladší chlapci, starší děvčata a starší chlapci), čímž jsem obdržel nejčetnější výrazy, které splňovaly mnou danou podmínku četnosti alespoň 20 % a prostřednictvím těchto výrazů jsem zjistil jádro neboli dominantní obraz dětského pojetí pubescence. Vedle nejčetnějších výrazů jsem stejnou metodou stanovil také ojediněle vyskytující se výrazy, které jsou však osobitější a tvůrčí, tvořící okraj, jenž je jakousi odlišností od dominantního obrazu ve společnosti.

Pro praxi učitele bych mohl zkusit doporučit následující. Vhodné by bylo pracovat s negativním pojetím pubescence zejména u mladších dětí, tedy dětí spadající spíše do období prepuberty, avšak i u starších dětí, spadající spíše již do samotného období pubescence, jež bývají obvykle součástí druhého stupně základní školy. Přínosné by mohlo být například hovořit o rizikovém chování a jeho prevenci tak, aby byl učitel schopen danou záležitost otevírat jako téma k rozhovorům. Témata jako prevence rizikového chování by však také mohla být doplněna tématem o pozitivním vývoji mládeže, což v sobě zahrnuje především tzv. koncepci „pěti céček“ (five Cs), ke kterým má správný vývoj dospívajícího jedince směřovat. Těmito „pěti céčkami“ jsou kompetence (competence), důvěra (confidence), vztahy (connections), charakter (character) a péče (caring, též soucit, compassion) (Eccles, Gootman, 2002, in Šolcová, 2009). Na základě výskytu výrazu nechuť k učení mezi nejčetnějšími u mladších dětí z mého výzkumu by se dalo mimo jiné usoudit, že pokles školní výkonnosti může být pro děti znakem dospívání, což následně mohou chápat jako motivaci k naplnění statusu „správného puberťáka“ (jako součást jejich identity). Proto by se učitel mohl zaměřovat rovněž na to, jak děti z této role vyjmout, aby takto chuť k učení neztráceli. Rozhodně by se sám neměl podílet na výhradně negativním vymezování tohoto období a mohl by se ve školní třídě třeba i více snažit o vytváření pozitivnější atmosféry, v níž by se děti viděly v lepším světle. Například u dětí, které mívají problémy s agresivitou, kdy určité jednání může být následně některým jedincům velmi líto, by mohlo být přínosné doporučit asertivní techniky sebeovládání nebo takovému dítěti navrhnout z konfliktů odcházet včas, dříve než v určité situaci dojde k negativnímu vyvrcholení a doporučit dítěti, aby agresivní jednání zkoušelo zastavit např. použitím fráze: „Hele stop! Teď mi dej prosím aspoň 5 minut na uklidnění.“ Pedagog by měl být schopen impulzivitu u dětí předpovídat, nikoliv se na dítě unáhleně zlobit. Dále by učitel mohl u dětí podporovat jejich potřeby jako např. potřebu samostatnosti, dobrodružství či zodpovědnosti k sobě. Učitel by také mohl například efektivně promyslet, jak využívat jejich zájmu o elektronická zařízení k upevnění vztahů s nimi nebo k nějaké tvořivé práci. V souvislosti s interakcí také s rodiči dětí by se mohli učitelé s dětmi rovněž například snažit ve třídě vytvořit nástěnku s pozitivními věcnými informacemi třeba právě k období pubescence. Takovéto informace na těchto nástěnkách si pak rodiče mohou sami přečíst např. na třídních schůzkách.

Témata, do kterých materiál patří