Sikora - bakalářská práce
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.11 MB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Z výrazů dívek:
Výraz nemám žádné problémy respondentek Dst3 a Dst4 byl použit s určitým „ale“. Podle mého názoru zde dívky naznačují, že je puberta sice jednou z obtížných období, avšak chtějí poukázat na to, že se s daným obdobím zvládají vypořádat relativně lépe, než se to obvykle daří jiným. Není však vyloučeno, že by tato děvčata ve skutečnosti mohla skrývat problémy, jež by poměrně hluboko ve svém nitru nesla.
Výraz dělat chyby respondentek Dst3 a Dst14 byl použit k vyjádření souvislosti dělání chyb, jež je považováno jako typické pro toto období, se snahou se jim vyvarovat. U respondentky Dst3 v kontextu nechceme udělat chybu a u respondentky Dst14 v kontextu puberta – úlety, tohle u mě není.
Výraz trest respondentky Dst4 byl použit v souvislosti se situací, kdy je drzá. Trest jako takový by zde mohl vystupovat jako příklad významného faktoru negativní motivace.
Výraz normálně zvládnout respondentky Dst19 v kontextu puberta se dá docela normálně zvládnout je příkladem příznivějšího pojetí pubescence.
Výraz udržení zájmu, který v sobě zahrnoval výraz snažím se to dotáhnout do konce (ve spojitosti s konkrétní zájmovým útvarem), a výraz pomáhat, v kontextu snažím se pomáhat rodičům, respondentky Dst28 byl zde podle mého názoru použit k vyzdvižení svých pozitivních činností, což by se v jejím duchu dalo pokládat jako efektivnější způsob využití svého volného času, čímž by ráda pozakryla své činnosti, jež uvedla, že je provádí doma a které pokládá za zlobení rodičů.
Z výrazů chlapců:
Výraz lítost, který v sobě zahrnoval výraz je mi to líto, respondenta Chst24 byl použit při vyjádření lítosti z toho, že kvůli pubertě začíná lidi kolem sebe o hodně víc urážet. Tento respondent by mohl být příkladem chlapce, jenž přijímá pubertu za svou a který své chování popisuje poměrně negativně, avšak lze z toho usoudit, že mu to není zcela lhostejné a může ho to vnitřně velmi trápit. Rovněž i zde nelze vyloučit, že by právě svým ne zcela příznivým počínáním naznačoval třeba i nějaké své životní těžkosti.
Diskuze
Analýzou slohových prací mladších respondentů, žáků 4. – 5. třídy, spadající spíše do období prepubescence, a starších respondentů, žáků 6. – 7. třídy, spadající spíše do období pubescence, jsem získal především jádro dětského pojetí pubescence a okraj, který může být odlišný od dominantního obrazu ve společnosti.
Jádro mladších respondentů je zahrnuto u obou pohlaví výrazy kouření, alkohol, závislost na elektronických zařízeních, nechuť k učení a odmlouvání, pouze u děvčat výrazy starost o vzhled, zakázané ovoce, chodit ven, kamarádi a noční život a pouze u chlapců výrazy drzý a sprostý. Jádro starších respondentů je zahrnuto u obou pohlaví výrazy přijetí puberty za svou, akné, drzý, dospívání, porovnávání s jinými a sprostý, pouze u děvčat výrazy kamarádi, starost o vzhled, pozitivní postoj k pubertě, změna vkusu, změna chování, chodit ven, lenost, závislost na elektronických zařízeních a změny nálad a pouze u chlapců výrazy chlupy, kouření, změna hlasu, agresivita, alkohol a negativní postoj k pubertě.