Sikora - bakalářská práce
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.11 MB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Následně jsem zahájil frekvenční analýzu. Nejprve jsem pro každou ze čtyř skupin respondentů vytvořil v programu Excel tabulku (následující tabulky v tomtéž programu), kde jsem výrazy každého respondenta vypsal do řádku tabulky. Následně jsem v každé tabulce u co nejvíce různých výrazů rozlišil stejné výrazy stejnou barvou buňky s příslušným výrazem nebo stejnou barvou textu, popřípadě stejnou kombinací barvy buňky a barvy textu. Poté jsem pro každou ze čtyř skupin respondentů vytvořil tabulku, do níž jsem vybral co nejvíce různých výrazů (relativně téměř všechny, zejména však ty, u kterých byla zřetelná jejich vyšší četnost), které mi připadaly poměrně významné, a určil jsem jejich četnost v rámci příslušné skupiny respondentů. Jelikož počty respondentů v jednotlivých skupinách nebyly shodné, určil jsem u daných výrazů také jejich četnost v % tak, že jsem četnost příslušného výrazu vydělil počtem respondentů příslušné skupiny. Potom jsem již jen v každé tabulce seřadil výrazy podle jejich četnosti od nejvyšší po nejnižší a tím také stanovil pořadí výrazů podle četnosti (ukázky tabulek každé ze čtyř příslušných skupin respondentů se všemi výrazy, které mi připadaly poměrně významné, seřazené v pořadí podle četnosti viz Příloha č. 4 – 8).
Analýza dat a interpretace
Nakonec jsem pro všechny čtyři příslušné skupiny respondentů vytvořil následující výsledné tabulky (Tabulka č. 2 – 5), které představují nejčetnější výrazy, do kterých jsem vybral výrazy, jejichž četnost v příslušné skupině byla alespoň 20 %. Tyto výrazy představují jádro neboli dominantní obraz dětského pojetí pubescence. Naopak určité ojediněle vyskytující se výrazy (v následujících tabulkách nezahrnuty), které jsou však osobitější a rozhodně nejsou nevýznamné, představují okraj, který je jakousi odlišností od dominantního obrazu ve společnosti.
2.3.1 Mladší respondenti
Tabulka č. 2: Nejčetnější výrazy mladších děvčat (Dml)
Pořadí výrazu Výraz Četnost Četnost podle četnosti výrazu výrazu v % 1. kouření 12 67 2. alkohol 10 56 3. starost o vzhled 8 44 4. závislost na elektronických zařízeních 7 39 5. – 7. nechuť k učení 5 28 5. – 7. odmlouvání 5 28 5. – 7. zakázané ovoce 5 28 8. – 10. chodit ven 4 22 8. – 10. kamarádi 4 22 8. – 10. noční život 4 22 Tabulka č. 3: Nejčetnější výrazy mladších chlapců (Chml)
Pořadí výrazu Výraz Četnost Četnost podle četnosti výrazu výrazu v % 1. – 2. alkohol 8 47 1. – 2. kouření 8 47 3. závislost na elektronických zařízeních 7 41 4. – 5. nechuť k učení 5 29 4. – 5. odmlouvání 5 29 6. – 7. drzý 4 24 6. – 7. sprostý 4 24 Zcela nejčetnějším výrazem u mladších respondentů bylo kouření a následně alkohol. Další výrazy, které patřily mezi nejčetnější u děvčat a zároveň u chlapců jsou označeny modrou barvou příslušných buněk, ostatní výrazy (s neobarvenými buňkami) patřily mezi nejčetnější výrazy pouze u respondentů jednoho pohlaví.