Sikora - bakalářská práce
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.11 MB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. competence – kompetence
2. confidence – důvěra
3. connections – vztahy
4. character – charakter
5. caring – péče (též compassion – soucit) (Eccles, Gootman, 2002, in Šolcová, 2009)
VÝZKUMNÁ ČÁST
Metodologie
Cíl
Cílem mého výzkumu je zjistit dětská pojetí pubescence.
Ve formě sdělení Piagetových úvah předkládá anglický psycholog David Fontana (2014) pojetí jako myšlenku, kterou má jedinec o určité třídě předmětů (včetně neživých) nebo událostí seskupených k sobě na základě toho, co mají společné. Prostřednictvím pojmů chápeme svět Tak má malé dítě pojem „velkých věcí“, pojem „malých věcí“, pojem „mokrosti“ a „suchosti“, pojem „co mám rád“ a „co mám nerad“ apod. Setkává-li se dítě s novými předměty nebo zkušenostmi nebo objeví-li se před ním nějaké problémy, snaží se jim porozumět tak, že je přiřazuje k množině pojmů, které již má. Jestliže se tyto pojmy neosvědčí, může je nějak pozměnit nebo se třeba pokusit vytvořit si nový pojem. (Fontana, 2014)
Dětská pojetí mohou v sobě obsahovat prekoncepty, pojmy, miskoncepce ve významu mylných představ, avšak také mentální mapy a emociální prožitky vztažené k určitému fenoménu. V jiných případech je možno hovořit o dětských představách, čemuž lze rozumět jako vybavování svých pojetí. (Žaloudíková, 2009)
Respondenti (účastníci)
Účastníky mého výzkumu byli žáci čtvrté až sedmé třídy Základní školy a mateřské školy Písek, příspěvkové organizace. Písek 184, PSČ 739 84.
Popis sběru dat
Jako místo k získání dat ke svému výzkumu jsem si vybral základní školu v obci Písek, nacházející se v Moravskoslezském kraji. Základní školu právě v této obci jsem si vybral z toho důvodu, jelikož tato obec je téměř tři roky mým bydlištěm. V pátek dne 2. 10. 2015 jsem na této základní škole navštívil paní ředitelku školy a požádal jsem ji, zda by byla ochotná požádat paní učitelky vyučující český jazyk ve čtvrté až sedmé třídě, aby při výuce českého jazyka, při hodině slohu, zadaly žákům čtvrté až sedmé třídy slohové práce na určité téma. Z hlediska etiky výzkumu bylo součástí zadání, že práce mají být anonymní, a že tedy žáci ve svých slohových pracích nemají uvádět své jméno.
Témata slohových prací měla být zadaná následovně:
Žákům 4. – 5. třídy: Kdo je to puberťák? Jak já vidím svou pubertu?
Žákům 6. – 7. třídy: Vstupuji do puberty. / Stávám se puberťákem.
Dále již mělo být zcela na vůli žáků, jakým způsobem a v jakém rozsahu svou slohovou práci pojmou.
Ve čtvrtek dne 29. 10. 2015 mi bylo telefonicky paní ředitelkou školy sděleno, že slohové práce žáků čtvrté až sedmé třídy se již zdařile povedlo zhotovit a já si je mohu kdykoliv přijít vyzvednout.