Sikora - bakalářská práce
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.11 MB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výraz drzý v sobě zahrnoval i výrazy je drzejší a pyskuje.
Výraz sprostý v sobě zahrnoval výrazy sprostá slova, mluvit sprostě a nadává.
Následně zde uvádím komentáře k některým výrazům (kódům) tvořící okraj, jenž představuje odlišnost od dominantního obrazu ve společnosti (neuvedené výše v tabulkách).
Z výrazů dívek:
Výraz umírá respondentky Dml1 byl použit v souvislosti s kouřením, že se z něho umírá. Tato respondentka je příkladem dítěte, které si je vědomo smrtelných následků návykových látek.
Výraz krade věci a výraz nemá rodiče respondentky Dml3 byl použit při obecné charakteristice puberťáka v kontextu puberťák je ten kdo kouří, je zlý a krade věci, puberťák nemá rodiče. Z výpovědi této respondentky podle mého názoru vyznívá, že jejíma očima je puberťák jakýsi chudák, který žije v sociálním finančním znevýhodnění nějakým způsobem odloučený od rodičů (fyzicky, psychicky nebo sociálně).
Výraz nechutné respondentky Dml6 v kontextu určitě nebudu nadávat na učitelé, to by bylo nechutné, já abych řekla pravdu že nechci být v pubertě, chci být hodná a nechci být zlá na mojí maminku, oni nás udělali na svět a přece nemůžeme jim říct jdu pryč a už tě nikdy nechci vidět a já doufám že taková nikdy nebudu, mám mamku ráda vyjadřuje poněkud významné znechucení chováním puberťáka, které sama vnímá, že se vyznačuje mimo jiné nadáváním na učitele, případně i být zlý na rodiče. Celkové pojetí pubescence této respondentky je příkladem „démonizování“ (poměrně silně negativního vymezování) období pubescence.
Výraz nezájem o známky (lišící se od výrazu nechuť k učení v tom smyslu, že při nechuti k učení se jedinci učit sice nechce, avšak nedává najevo, že by ho i celkově nezajímaly známky) s výrazem nezájem o poznámky ani zhoršenou známku z chování respondentky Dml7 je příkladem charakteristiky dítěte, které se by se podle jeho výpovědi dalo pokládat za nedostatečně pozitivně motivované ke školním výkonům i morálním autoritám.
Výraz hormony respondentky Dml8 v kontextu puberťák je že stárnou hormony byl použit při snaze poměrně realisticky charakterizovat dané období.
Z výrazů chlapců:
Výraz neváží si věci a výraz ubližuje jiným lidem respondenta Chml3 byl také použit při charakteristice puberťáka. Pojetí tohoto respondenta by rovněž mohl naznačovat „démonizování“ tohoto období.
Výraz pomáhat respondenta Chml7 v kontextu pomáhat starým lidem, pomáhat autem byl použit při vyjádření relativně pozitivní představy o sobě samém v daném období při zapojení se do života s jinými lidmi prosociálně.
2.3.2 Starší respondenti
Tabulka č. 4: Nejčetnější výrazy starších děvčat (Dst)
Pořadí výrazu Výraz Četnost Četnost podle četnosti výrazu výrazu v % 1. akné 14 47 2. – 3. drzý 13 43 2. – 3. přijetí puberty za svou 13 43 4. kamarádi 12 40 5. starost o vzhled 11 37 6. – 7. porovnávání s jinými 9 30 6. – 7. pozitivní postoj k pubertě 9 30 8. – 9. dospívání 8 27 8. – 9. změna vkusu 8 27 10. – 11. sprostý 7 23 10. – 11. změna chování 7 23 12. – 15. chodit ven 6 20 12. – 15. lenost 6 20 12. – 15. závislost na elektronických zařízeních 6 20 12. – 15. změny nálad 6 20