20. Kázeň a svoboda ve výchově
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
20. Kázeň a svoboda ve výchově. Otázky školní kázně (analýza neukázněného chování, řešení výchovného konfliktu). Autorita ve výchově. Moc ve školní třídě.
Obecná definice kázně:
Kázeň: je soubor opatření pro dodržení stanovených norem chování; vědomé, přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností, spojené s respektováním autority.
Kázeň nelze vypreparovat ze sociální reality. Obecně lze konstatovat, že kázeňský systém ve škole odráží systém, který se nachází v širší společnosti. V počátcích byl řád zajišťován donucováním a nátlakem, později však nastupuje přesvědčování a sebeovládání, aby nahradilo sílu (násilí). Podoba kázně, a to jak ve společnosti, tak ve škole, kázeňské metody a prostředky, přístup „ukázňovatelů“ k „ukázňovaným“ jsou podmíněny dobově a společensky. Kázeň v různých společnostech nabývá různým podob.
Funkce kázně:
VE SPOLEČNOSTI:
orientační: člověk ví, jak se má chovat a co mlže očekávat od ostatních;
ochranou: s dobrými zákony a jejich zachováním se lidé cítí bezpečně;
existenční: umožňuje člověku, lidstvu přežít;
sociotvornou: kázeň je předpoklad, aby mohla společnost normálně fungovat;
výchovnou: kázeň zvyšuje výkon a efektivitu lidského počínání.
Funkce kázně ve společnosti a škole se překrývají. Potřeba kázně stoupá s počtem lidí ve skupině. Určitý řád, určitá kázeň je předpokladem soužití a výkonnosti jak ve škole, tak v armádě či podniku.
VE ŠKOLE:
zajišťuje žákům a učitelům bezpečí;
vytváří prostředí podporující učení.
Kázeň jako ochrana dítěte ve škole:
Jednou z věcí, pro kterou společnost potřebuje školu, je ochrana dětí před předčasným „vstupem do života“. Bohužel, současné škole se tento úkol – vzhledem k existujícím problémům s drogami, alkoholem, kořením či šikanou ve školních budovách – nedaří plnit. Kázeň je základním předpokladem nejen efektivního učení, ale i bezpečnosti žáků a učitelů. Kázeň jako ochranu dítěte můžeme chápat ve smyslu:
bezpečnostním: kázeň znamená ochranu jako pro žáky, tak pro učitele;
výkonovém: „kázeň je hospodyní času a ochranitelkou práce“;
hygienickém: kázeň chrání žáky před škodlivými vlivy, včetně drog, alkoholu a kouření;
ekonomickém: přítomnost kázně ve škole zabraňuje finančním ztrátám, které vyplývají z vandalismu, poškozování, ničení nebo odcizování školního majetku;
prognostickém: kázeň chrání člověka před sebou samým, před budoucí kriminální dráhou a přispívá ke zdravému růstu a vývoji člověka.
Definice školní kázně:
Školní kázeň je vědomé dodržování školního řádu a pravidel stanovených učiteli, popřípadě ostatními zaměstnanci školy.
V současné době pod vlivem velmi dynamického společenského vývoje dochází k destrukci mnoha, a to i tradičních hodnot. Na problematiku kázně existují různé názory, přičemž některé z nich otázku kázně zcela odmítají coby znásilňování dítěte, jeho podrobování či utlačování. Kázni, kterou definujeme jako vědomé dodržování zadaných norem, můžeme dávat různé přívlastky – můžeme uvažovat o zdravé kázni, vnitřní, autonomní, ale rovněž kázni otrocké, která se spíše blíží tomu, čemu říkáme poslušnost či slepá poslušnost. Z dlouhodobého hlediska se pohled na káze%n ve škole mění v tom smyslu, že zatímco dříve se děti musely přizpůsobovat škole (školní kázní, stylu výchovnému typu výuky, organizačním formám), dnes se škola naopak přizpůsobuje dětem.,