Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20. Kázeň a svoboda ve výchově

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Prostředkem pro řešení výchovných problémů může být také podle Jiřího Čápa a Jana Mareše (Psychologie pro učitele) odměna a trest. Odměnu chápou jako působení učitelů, vychovatelů, rodičů, které přináší vychovávanému jedinci uspokojení jeho některých potřeb a současně vyjadřuje kladné společenské hodnocení jeho chování či jednání. Trest je působení učitelů, vychovatelů, rodičů, ale i sociální skupiny, jenž přináší vychovávanému jedinci omezení jeho některých potřeb.

Odměnou může být:

  • pochvala, projev sympatie, úsměv, pozitivní emoční hodnocení,

  • dárek, ať už věcný či peněžní,

  • zprostředkování nějaké činnosti nebo zážitku, který si dítě přeje.

Tresty jsou:

  • fyzické,

  • psychické (projevy negativních emocí),

  • potrestání zákazem oblíbené činnosti či donucení k neoblíbené činnosti.

„Výchova založená spíše na odměnách má lepší výsledky než výchova užívající převážně trestů.“

Autorita ve výchově:

Moc je schopnost ovlivňovat jednání jiné osoby nebo skupiny lidí.

Faktory ovlivňující vznik autority učitele:

  • vyjádření učitelova postavení: velká část autority učitele se odvozuje od statusu, který vyplývá z této role, důležité je nejen určitý status mít, ale hlavně v souladu s ním jednat, status bývá vyjadřován činnostmi,

  • kompetentní vyučování: učitel musí dát žákům najevo, že svému předmětu rozumí a že o něj má zájem,

  • výkon manažerského řízení třídy: jedná se o způsob řízení,

  • účinné řešení nevhodného chování žáků: autoritu učitele posiluje správné, včasné a spravedlivé řešení případů a situací nevhodné ho chování žáků.

Autorita učitele je úzce spojena s problematikou kázně a trestů a ty jsou konfrontovány s hledáním prostoru pro svobodu dítěte. Dítěti ale nelze dovolit vše, je nutné ho vést tak, aby dospělo k dobrovolné kázni, takže otázka kázně je považována ve výchově za klíčový moment. Přijetí pravidel a kázně tvoří základ efektivního vyučování a autorita je jeden z nejpodstatnějších prostředků, který ukázňování motivuje.

Klíč k zavedení dobré kázně ve třídě je v tom, aby žáci přijali učitelovo postavení a uznali, že učitel je oprávněn řídit jejich chování a průběh jejich učení. Ve třídě, v níž je hodně žáků, nemohou učební činnosti probíhat úspěšně, pokud by učitelům jejich postavení (autorita) neumožňovalo ovládat, řídit a usměrňovat veškeré dění ve třídě.

Moc ve školní třídě:

Moc ve školní třídě je přirozenou součástí výchovně-vzdělávacího procesu. Moc můžeme ve vztahu k učiteli chápat jako učitelovu schopnost ovlivnit žáky v tom, aby činili, co po nich učitel požaduje. Učitelova moc existuje jen tehdy, pokud ji žáci percipují a akceptují ji. Učitel může moc využít i zneužít, a to nejen vědomě, ale i nevědomě. Cesty k udržení moci učitelem jsou různé. Důležité je připomenout, že nastolení klimatu vhodného pro učení může být dosaženo nejen důrazem na poslušnost a donucování, ale i vyjednáváním se žáky, diskusí, skupinovou účastí a kontrakty.

Témata, do kterých materiál patří