Otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
A. PŘED ROKEM 1989
1. Spor o smysl českých dějin
Přibližně 1886 – 1939
Hlavní postavy
Čeští filosofové: Masaryk, Rádl
Historikové: Goll, Pekař, Nejedlý
Po ověření falsifikace rukopisů nastala určitá demytologizace a proto se politikové a historikové obrátili k jiné části českých dějin – první strana sporu
Spory mezi jednotlivými programy stran – druhá strana sporu
Někteří už znavení spory à uvažují o tom, jestli má české úsilí vůbec smysl
První fáze sporu (1886 – 1896)
Schauer
Proč se dívat do minulosti, když má národ myslet na budoucnost a vše co udělá, by mělo být v souladu s plány do budoucna
Nebyli jsme náhodou celou dobu dějin v těsném spojení se Západem potažmo Německem?
Boj s Němci by byl nerovný a velmi vyčerpávající (myšleno v rovině inteligence)
Jednoho dne by si řekli, že to za to nestojí a jestli by nebylo lepší investovat toto úsilí do obecné kulturní práce v rámci kultury německé
Schauerovy teze byly označeny jako filosofická sebevražda národa
1893: pád Taaffeho vlády à radikalizace mladočechů (Národní strana svobodomyslná)
Otázka: JAK DÁL?
Masaryk
Snažil se českým dějinám dát reálný základ (v Platónském slova smysl: to ale nevím co je…J); věřil v existenci konečného smyslu a účelu
Kontinuita přes Husity, Jednotu Bratrskou, Národní Obrození do současnosti (jejich)
Idea humanity
Filosof a politik!!!
Josef Kaizl
Jako první polemizoval s Masarykem
Zpochybnil především přímou kontinuitu husitství, jednoty a nár.obr.
Dále kritizoval pojem humanity
Masaryk prý mixuje reformační-náboženskou humanitu a obrozenecko-osvícensko-odnáboženštěnou humanitu
V první fázi se historikové (hlavně Goll) neúčastnili à Goll odmítl tzv. prezentismus, kdy se politikové snaží ospravedlnit své konání a současné zájmy a snahy pomocí historie
Druhá fáze: spor o zásluhy a vědeckost (1911–1920)
poté co J. Vančura urazil Golla (popsal ho jako Aristokratického akademika, který přehlíží nejnižší vrstvy) a přechválil Masaryka (pocházel z chudé rodiny, odmala se musel probíjet…) se Gollovi žáci přidali do sporu
Jako první se Golla zastal Krofta
Seriózně zpochybnil Masaryka a zdůraznil Gollův přínos
Mnohem důrazněji reagoval Pekař à kritika Masaryka, že vše posuzuje jednostranně a dogmaticky
Na Pekaře reagoval Jan Herben, který je sice všechny pozurážel, ale podal pravou podstatu sporu
„…je to spor mezi přísně positivistickou „Gollovskou“ historickou vědou a filosofií či sociologií, která vše generalizuje, dívá se z nadhledu a nedbá tolik na detaily a historické zkušenosti“
Pekařova reakce na Herbena zproblematizovala podstatu Masarykovy teze:
Ukázal zejména problém kombinace sociologie a prezentismu a nejasnost pojmu humanity
Zdeněk Nejedlý
Velký přínos sporu
Popsal jeho historii a pokusil se najít východisko
Zpochybnil Masarykův názor, že základní hledisko českých dějin je náboženství, z přesvědčivější považuje Pekařův národnostní princip
Pokusil se přiřknout oprávněnost oběma názorům
Masarykův koncept správně filosoficky
Koncept Gollovy školy vědecky