Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke zkoušce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.18 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

A. PŘED ROKEM 1989

1. Spor o smysl českých dějin

Přibližně 1886 – 1939

Hlavní postavy

  • Čeští filosofové: Masaryk, Rádl

  • Historikové: Goll, Pekař, Nejedlý

Po ověření falsifikace rukopisů nastala určitá demytologizace a proto se politikové a historikové obrátili k jiné části českých dějin – první strana sporu

Spory mezi jednotlivými programy stran – druhá strana sporu

Někteří už znavení spory à uvažují o tom, jestli má české úsilí vůbec smysl

První fáze sporu (1886 – 1896)

Schauer

  • Proč se dívat do minulosti, když má národ myslet na budoucnost a vše co udělá, by mělo být v souladu s plány do budoucna

  • Nebyli jsme náhodou celou dobu dějin v těsném spojení se Západem potažmo Německem?

  • Boj s Němci by byl nerovný a velmi vyčerpávající (myšleno v rovině inteligence)

    • Jednoho dne by si řekli, že to za to nestojí a jestli by nebylo lepší investovat toto úsilí do obecné kulturní práce v rámci kultury německé

Schauerovy teze byly označeny jako filosofická sebevražda národa

1893: pád Taaffeho vlády à radikalizace mladočechů (Národní strana svobodomyslná)

Otázka: JAK DÁL?

Masaryk

  • Snažil se českým dějinám dát reálný základ (v Platónském slova smysl: to ale nevím co je…J); věřil v existenci konečného smyslu a účelu

  • Kontinuita přes Husity, Jednotu Bratrskou, Národní Obrození do současnosti (jejich)

  • Idea humanity

  • Filosof a politik!!!

Josef Kaizl

  • Jako první polemizoval s Masarykem

  • Zpochybnil především přímou kontinuitu husitství, jednoty a nár.obr.

  • Dále kritizoval pojem humanity

    • Masaryk prý mixuje reformační-náboženskou humanitu a obrozenecko-osvícensko-odnáboženštěnou humanitu

V první fázi se historikové (hlavně Goll) neúčastnili à Goll odmítl tzv. prezentismus, kdy se politikové snaží ospravedlnit své konání a současné zájmy a snahy pomocí historie

Druhá fáze: spor o zásluhy a vědeckost (1911–1920)

poté co J. Vančura urazil Golla (popsal ho jako Aristokratického akademika, který přehlíží nejnižší vrstvy) a přechválil Masaryka (pocházel z chudé rodiny, odmala se musel probíjet…) se Gollovi žáci přidali do sporu

Jako první se Golla zastal Krofta

  • Seriózně zpochybnil Masaryka a zdůraznil Gollův přínos

Mnohem důrazněji reagoval Pekař à kritika Masaryka, že vše posuzuje jednostranně a dogmaticky

Na Pekaře reagoval Jan Herben, který je sice všechny pozurážel, ale podal pravou podstatu sporu

„…je to spor mezi přísně positivistickou „Gollovskou“ historickou vědou a filosofií či sociologií, která vše generalizuje, dívá se z nadhledu a nedbá tolik na detaily a historické zkušenosti“

Pekařova reakce na Herbena zproblematizovala podstatu Masarykovy teze:

  • Ukázal zejména problém kombinace sociologie a prezentismu a nejasnost pojmu humanity

Zdeněk Nejedlý

  • Velký přínos sporu

  • Popsal jeho historii a pokusil se najít východisko

  • Zpochybnil Masarykův názor, že základní hledisko českých dějin je náboženství, z přesvědčivější považuje Pekařův národnostní princip

  • Pokusil se přiřknout oprávněnost oběma názorům

    • Masarykův koncept správně filosoficky

    • Koncept Gollovy školy vědecky

Témata, do kterých materiál patří