Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20. Kázeň a svoboda ve výchově

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Učitelé však nejsou jedinými aktéry ve školní třídě, kteří mohou získat vliv. Do mocenských vztahů ve školní třídě vstupují sami žáci. Moc se projevuje mezi žáky navzájem a žáci mohou vystupovat mocensky i vůči učiteli. Za klasickou lze v tomto ohledu považovat etnografickou studii Woodse (Hammersley, M., & Woods, P.Life in school: Sociology of pupil culture.)

který diferencuje typy žákovského chování při adaptaci na požadavky učitele do šesti podob:

  • konformita (žáci nadšeně souhlasí s cíli učitele),

  • ritualismus (akceptace norem ve škole, aniž by se žáci s těmito normami ztotožňovali),

  • únik (lhostejnost k cílům školy, žáci se nenápadně věnují únikovým činnostem),

  • kolonizace (žáci přijímají školní normy a postoje, avšak za účelem naplnění vlastních cílů),

  • nesmíření se (lhostejnost k cílům školy, projevuje se vyrušováním, provokováním),

  • rebelie (odmítnutí požadavků školy, projevuje se otevřenou vzpourou nebo chozením za školu).

Zatímco Woodsova typologie zachycuje především sílu mocenského vstupu žáků, typologie Kláry Šeďové (Mocenské konstalave ve školní třídě) bere v potaz dvě kritéria:

  1. zda je moc spíše v rukou učitele, nebo žáků,

  2. zda jsou cíle učitele a žáků společné, nebo rozdílné.

Ve výsledné typologii čtyř mocenských konstelací:

  • zobání z ruky (převažuje vliv učitele),

  • přesilovka (převažuje vliv učitele),

  • cirkulace (převažuje vliv žáků),

  • tahanice (převažuje vliv žáků).

Liší se však sdílením cílů žáků s učitelem. V cirkulaci moci učitel slevuje ze své dominance ve prospěch žáků. Učitel a žáci přitom sdílejí společné cíle. Žáci jsou angažovaní, pokládají otázky k učivu. Ten, kdo se dotazuje, má v dané mocenské konstelaci chvíli mocenskou převahu. Oproti tomu v tahanici žáci s učitelem cíle nesdílejí, berou vyučování jako příležitost otestovat vlastní síly a pobavit se. V důsledku toho pak nedochází k plnému dosažení edukačních cílů.

Projevy, kterými se žáci snaží vyhnout požadavkům učitele či dosáhnout vlastního záměru, jsou označovány jako rezistence žáků. Rezistenci definujeme jako opoziční akt k něčemu, s čím jedinec nebo skupina nesouhlasí a můžeme ji chápat jako soutěž o moc. Rezistentní chování žáků je manifestováno jako neochota učit se, odmítání školy, neangažovanost a apatie, neplnění požadavků, vzpurnost. Rezistentní chování se často projevuje nekázní, ale ne každá nekázeň je rezistencí. Rezistenci můžeme označit za specifický typ nekázně. V teoriích rezistence toto

chování připisováno převážně vnějším vlivům. Mnohdy je snahou žáků skrze nevhodné chování vzbudit pozornost učitel. Žáci mohou být ve třídě rezistentní z těchto důvodů:

  • nudný výklad učitele,

  • příliš nízké nebo naopak vysoké nároky,

  • podoba vyučování neodpovídá jejich mentálním modelům učení a prekonceptům, jenž si do třídy přinášejí.

Témata, do kterých materiál patří