20. Kázeň a svoboda ve výchově
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ve třídě může dojít až k aktivnímu odporu vůči učitelově osobě. V takovém případě žáci směřují k aktivní nekázni, odmítají učitele „z principu“ či používají vulgární vyjádření. Opačnou strategií bývá pasivní rezistence – apatie, deklarovaný nezájem.
Rezistence žáků nemusí být jen v rozporu s cíli učitele a společenskými normami. Oproti antisociální rezistenci můžeme vymezit rezistenci prosociální či neutrální. K rezistenci je také třeba poznamenat, že rezistence žáků vůči učitelům může být dána neadekvátními požadavky učitele, ale může také být jen rétorickou figurou, skrze kterou přenášejí žáci odpovědnost za své chování na učitele. Školní třída, se tak jeví jako prostředí s množstvím podob moci a rezistence.