Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Řízení školy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

„Skládání účtů“ = akontabilita

V rámci řízení pedagogického procesu školy vyhodnocují edukační procesy, shromažďují výsledky žáků, vyhodnocují práci učitelů a účinnost vzdělávacích programů, přijímají účinná opatření ke zlepšení jejich kvality. Výsledky těchto činností by měly být školy schopny předložit v podobě objektivních informací subjektům vnějšího prostředí školy. Tato schopnost skládat účty ze své práce, být odpovědný za vložené prostředky, se nazývá akontabilita. Pojem akontabilita pronikl do pedagogiky z ekonomické teorie.

„Vzdělávací akontabilita je zúčtovatelná (adresná) zodpovědnost vzdělávací instituce za kvalitu poskytovaných služeb a výsledků vzdělávání, jakož i za důsledky svého přístupu a postupu, a to v právním rámci směrem ke zřizovatelům, sponzorům, školní radě, inspektorům, jiným nadřízeným, daňovým poplatníkům (zejména rodičům), účastníkům vzdělávání a jiným zaangažovaným činitelům, aby se bilančně prokázala adekvátnost poskytnutých prostředků a kontrolované cílové výkony.“

Různé instituce, skupiny i jednotlivci mají tendence prosazovat vlastní zájmy a představy o práci školy a ovlivňovat tak její chod. Typickými představiteli vnějších subjektů jsou státní a samosprávné instituce, rodiče, ekonomické subjekty, zájmové skupiny. Záleží na prostředí, v kterém škola působí, na společensky - kulturním kontextu, do kterého je zasazena.

Akontabilita má dva účely. „Je to nástroj podpory učení a učebních výsledů žáků a dále nástroj udržování důvěry veřejnosti ve školu.“ Z hlediska funkce rozlišujeme akontabilitu vnější, která je „typická zaměřením na udržování standardů kvality ve škole a její naplňování obvykle sleduje školní inspekce.“ Aby škola naplňovala standardy kvality, provádí pravidelné sledování výukových procesů, hledá vnitřní zdroje, vyhodnocuje dosažené výsledky a nastavuje cesty dalšího rozvoje na základě zjištěného stavu, tak aby vyhovovaly nastaveným kritériím. Vnitřní akontabilita je chápána jako „odpovědnost samotných škol“, chápeme ji jako vnitřní snahu a potřebu organizací zkvalitňovat vzdělávání. Obě funkce jsou na sobě závislé a ovlivňují se. Pokud je vnitřní akontabilita silná a potřeba zkvalitňování edukačních procesů je v organizaci na vysoké úrovni, dá se očekávat, že se škola bude velice dobře vyrovnávat s vnějšími požadavky a změnami.

Akontabilita v českém vzdělávacím prostředí

Pokud se hovoří o akontabilitě škol v českém vzdělávacím prostředí, vždy se jedná o popis stávajících zkušeností a skutečností, které můžeme nazvat skládáním účtů - akontabilitou. Nejedená se rozhodně o termín, který by byl zmiňován v dostupných dokumentech popisujících vzdělávací politiku a stav vzdělávacího procesu.

Témata, do kterých materiál patří