Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Řízení školy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

populaci, např. míru inteligence. Malé množství (levý okraj buřinky) představuje skupinu jedinců s mimořádně vysokým IQ a na druhé straně podobně malé množství je jedinců

s mimořádně nízkým IQ. Většinu vytváří oblouk průměrných. Předpokládáme-li, že každá školní třída do jisté míry kopíruje tzv. normální rozdělení, lze v případě důsledného normativního hodnocení u třiceti žáků ve třídě očekávat 2 jedničky, 10 dvojek, 6 trojek, 10 čtyřek, 2 pětky.

Kriteriální hodnocení je naproti tomu vztaženo k předem stanoveným a zpravidla explicitně vyjádřeným kritériím. Klasickým případem kriteriálního hodnocení je zkouška v autoškole. Je-li v testu dosaženo určitého množství bodů, zkouška je úspěšná. Splní-li toto kritérium všichni ve skupině, všichni jsou úspěšní. Současné trendy zvyšují důraz na evaluaci interní, formativní a kriteriální. V některých evropských zemích je celý systém evaluace vzdělávacího systému založen na autoevaluaci škol. Role inspekce už nespočívá tolik v provádění kontrol, ale v metodickém vedení škol, aby jejich vlastní hodnocení bylo co nejefektivnější. I v ČR byly učiněny první krůčky vedoucí touto

cestou.

Charakteristika učící se školy jako učící se organizace

Pojem kvalitní školy, kvality výuky v oblasti vzdělávání musíme ruku v ruce spojovat s pojmem učící se školy.

Aby škola mohla úspěšně zvládat mnohostranné požadavky kladené na ni v oblasti rozvoje nových metod učení, absorbování nových poznatků z vnějšího prostředí, musí být schopna se dlouhodobě opřít o proces vlastního učení a spolupráci lidí ve škole a jejím okolí. Škola jako učící se organizace vytváří organizační prostředí, ve kterém si organizuje proces učení svých zaměstnanců formou „učebních center“ a vytváří tak podmínky, aby všichni pracovníci měli možnost a byli schopni se permanentně učit.

Učící se škola tedy podporuje učení svých zaměstnanců a sama se neustále transformuje. Lidé na všech úrovních se snaží rozvíjet své schopnosti dosahovat žádoucí výsledky, individuálně i ve vzájemné spolupráci. Škola je a musí být jednotkou změny, neboť je to jediné místo, kde se setkávají požadavky společnosti a očekávání a učební potřeby žáků a učitelů. Každá škola je jedinečná. Musí se naučit, jak se učit. Změny, které mají dopad na životy žáků, obsahují hluboké procesy učení, které mohou učitelé a ředitelé škol zvládnout jen tehdy, když se sami budou učit.

Zjišťování úrovně kvality školy v procesu učící se školy se dá určovat různými způsoby, Společnost pro kvalitu školy, o.s. dlouhodobě spravuje a nabízí ucelený systém metodiky vlastního hodnocení základních a středních škol včetně testování znalostí žáků vybraných tříd. V rámci hodnocení společnost současně nabízí a dále rozvíjí řadu diagnostických nástrojů (dotazníky) pro získání podrobnějších informací o stavu hodnocené školy.

Témata, do kterých materiál patří