Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- všeobecná teorie výchovy (zákl. ped. kategorie, pojmy – edukace, metoda…)
• didaktika – teorie vzdělání a vyučování
obecná (věda o vzdělávání, teorie vzdělávání)
školní (teorie vyučování)
• teorie jednotlivých složek výchovy (cíle, úkoly, obsah, metody, formy, výchovy,…)
• teorie řízení výchovných institucí
teorie mimoškolní výchovy
sociální pedagogika (společenské fce výchovy)
speciální pedagogika (somatopedie, oftalmopedie, logopedie, surdopedie, psychopedie, etopedie,…)
srovnávací pedagogika (zaměřena na jevy, které lze srovnávat, příp. učební plány)
dílčí pedagogické obory (teorie výchovy v jeslích, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská pedagogika)
Vztah pedagogiky k jiným oborům
filozofie (z té vyšla), společenské vědy (sociologie, psychologie – psychodidaktika, historie, politologie, soc. politika, soc. práce,…), přírodní vědy (statistika, matematika, logika, chemie, biologie,..), architektura (- Waldorfská pedagogika), biologie (stavba, činnost lidského organismu, jeho vývoj, zvláštnosti, fce NS,…), logika (poskytuje analýzu zákonitostí i forem správného myšlení, umožňuje ve shodě s logickými zákony správně uspořádat učivo, organizovat vyučovací práci,…), kybernetika (věda o informačních a řídících procesech, pro řízení pedagogického procesu,…), matematika (modely kvantitativní analýzy), historie (umožňuje vysvětlovat pedagogické jevy v hlubších souvislostech s ekonomickým, sociálně politickým a kulturním vývojem společnosti),
3. Význam pedagogického výzkumu a jeho metody
Při řešení výchovné problematiky vycházejí pedagogické vědy ze dvou základních zdrojů
1. z kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky
2. ze současných pedagogických zkušeností škol
Pedagogický výzkum:
Vědecká činnost zaměřená na systematický popis, analýzu a objasňování pedagogické reality. Vyznačuje se interdisciplinárním pojetím a širokým tématickým záběrem, tj. zabývá se vzdělávacími procesy v pracovní, politické, manažerské, informační, sportovní oblasti. Jednotlivé výzkumné metody není vhodné užívat izolovaně. Význam – odstranění nežádoucích jevů
Metoda historicko-srovnávací
plní základní úlohu při řešení koncepčních otázek pedagogiky (cílů, obsahu, výchovy)
Metody empirické
při přímém styku se zkoumaným objektem
přímé
nepřímé (studium výsledků pozorování pořízených jinými osobami)
pozorování – cílevědomé a plánovité sledování pedagogického procesu v jeho přirozených podmínkách; předmětem pozorování může být jak jednotlivec, tak celá skupina
experiment – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy
přirozený experiment (ve třídě, pracovně,…)
laboratorní experiment (závislost na speciálních zařízeních)
rozhovor – důležitá je důvěra, motivace nejobecnější otázky na začátku