Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
řízený, volný, individuální, kolektivní.
dotazník – výhodou je, že umožňuje podchytit velký počet případů a statisticky zpracovat výsledky; problémem je věrohodnost odpovědí pokusných osob, se kterými nemáme osobní kontakt
didaktické testy – význam při zjišťování vzdělanostního rozvoje
studium pedagogických dokumentů – významný zdroj informací při dotazníkovém výzkumu;
žákovské práce /písemné práce, výkresy, umělecké a technické výtvory,…/,
materiály, které odrážejí učitelovu práci /jeho plány, přípravy na pedagogickou práci, deníky, záznamy o práci kroužků,…/
doklady o činnosti školy jako celku /plány školy, výroční zprávy, rozvrh hodin, učební řád,
Metoda měření výsledků – v oblasti tělesné, pracovní nebo umělecké výchovy; uplatnění fyziologických testů /dechových, tepových, tlakových,…/
Teoretické metody pedagogického výzkumu:
analýza – proces faktického nebo myšlenkového rozkládání celku na části
syntéza – poznání komplexních jevů prostřednictvím myšlenkového spojování
induktivní metoda – je jednou stránkou induktivně deduktivního poznávání, pojem indukce přitom označuje úsudek založený na postupu od dílčího k obecnému
deduktivní metoda – uplatněním všeobecného pravidla na jednotlivý případ
modelování – reprodukce charakteristik určitého objektu na jiném objektu sestrojeném speciálně pro jejich výzkum
formalizace – založena na posílení úlohy abstrakce, podstatou je zobecňování formy procesů různých svým obsahem, od něhož abstrahujeme, užívá se velmi zřídka
Metody vyhodnocovací:
nejčastěji se používá metod statistických
4. Výchova a vzdělání. Pedagog a vychovávaný jedinec.
Výchova:
Proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím rozvoji. Interakce mezi pedagogem a žákem. Proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince, má připravit jedince pro základní fyzické a psychické kvality jedince, jde o průnik vzdělávání a výchovy v užším slova smyslu
Výchova v užším slova smyslu:
rozvoj postojů jedince ke skutečnosti, jeho potřeb a zájmů
Vzdělávání (příp. vzdělávací proces):
rozvoj vědomostí(představy, pojmy,názvy), dovedností, návyků a schopností
Základní rysy výchovy:
permanentní (celoživotní) charakter
univerzálnost (probíhá ve všech oborech a v nejrůznějších organizacích)
pluralita (cílů, obsahů, forem, metod a prostředků výchovy)
2 základní formy výchovy:
heteroedukace - výchova druhým jedincem
autoedukace - sebevýchova
Složky výchovy:
Existují různá pojetí, např. Spencer vymezil 3 složky (rozumovou, tělesnou a mravní)
Dnes nejčastěji používáno 5 složek:
Rozumová, mravní, estetická, tělesná, pracovní.