Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

připravit jedince pro základní sociální role

rozvíjet základní fyzické a psychické kvality jedince (poskytuje mu potřebné vědomosti, cvičí jeho dovednosti a návyky)

rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury (filozofie, ekonomiky, práva,…)

Druhy výchovy:

přímá = intencionální (bezprostřední pedagogovo působení)

nepřímá = funkcionální (působení upraveným prostředím)

heteroedukace – výchova druhým jedincem

autoedukace – sebevýchova

Funkce výchovy:

Příprava k sociálním rolím (jedinec jako občan, jako pracovník, ochránce a tvůrce životního prostředí, partner, řidič, účastník kulturního života, uživatel hodnot, uživatel volného času, účastník dopravy) – selhání jedince postihuje celou společnost.

Rozvoj základních kvalit osobnosti:

dvoustrannost výchovy:

a) vzdělávání – vědomosti, schopnosti, dovednosti a návyky

výchova v širším slova smyslu

b) výchova v užším slova smyslu – postoje ke skutečnosti, potřeby a zájmy, chování

a) + b) tvoří v pedagogickém procesu jednotu ( mluvíme o jednotném výchovně–vzděl. proc.)

Výchovné složky: Již Aristoteles rozlišoval výchovu rozumovou, mravní a tělesnou.

výchova světonázorová (náboženská a filozofická)

v. jazyková, vědecká, ekologická

v. technická, ekonomická, pracovní

v. mravní, právní, politická

v. estetická

v. tělesná (zdravotní a pohybová)

2. Pedagogika – její předmět, vznik, prameny, disciplíny a hraniční obory

  • Pedagogika (pais = dítě, agein = vésti)

= věda o permanentní výchově, teorie výchovy

  • ve světě doposud neexistuje jednotné pojetí pedagogiky (různá pojetí se dělí podle autorů, podle toho z jaké teoretické koncepce vycházejí,…prostě co člověk a skoro i co místo, tak to jiné pojetí..) a ani není jednotná terminologie ústředních pojmů

  • v jednom chápání jde o výchovu v lidské společnosti, v dalším o interakci mezi učitelem a žákem, další vysvětluje jevy učení a vyučování,…

  • Vznik, prameny:

Pedagogika, jako vědní obor se začala vytvářet v době, kdy výchova začala hrát v životě společnosti důležitou úlohu a kdy vznikla potřeba vytvořit výchovně vzdělávací instituce. Zobecnění praktických pedagogických zkušeností existovalo i prvobytně pospolné společnosti, v otrokářské společnosti lze mluvit o konkrétnějším utváření pedagogického myšlení, ve starém Řecku a Římě – soustavy pedagogických názorů na hlavní otázky výchovy a vyučování. Pedagogika se zprvu rozvíjela v rámci filozofie, postupně se začala formovat jako samostatný poznatkový obor.

  • Struktura pedagogiky:

• dějiny pedagogiky, výchovy a školy (všeobecné dějiny výchovy, národní dějiny výchovy, dějiny školství všeobecné i národní)

• srovnávací (komparativní) pedagogika (v různých zemích, státech, různé metody,..)

• obecná pedagogika – metodologická část

Témata, do kterých materiál patří