Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
připravit jedince pro základní sociální role
rozvíjet základní fyzické a psychické kvality jedince (poskytuje mu potřebné vědomosti, cvičí jeho dovednosti a návyky)
rozvíjet jedince v jednotlivých oblastech kultury (filozofie, ekonomiky, práva,…)
Druhy výchovy:
• přímá = intencionální (bezprostřední pedagogovo působení)
• nepřímá = funkcionální (působení upraveným prostředím)
• heteroedukace – výchova druhým jedincem
• autoedukace – sebevýchova
Funkce výchovy:
Příprava k sociálním rolím (jedinec jako občan, jako pracovník, ochránce a tvůrce životního prostředí, partner, řidič, účastník kulturního života, uživatel hodnot, uživatel volného času, účastník dopravy) – selhání jedince postihuje celou společnost.
Rozvoj základních kvalit osobnosti:
dvoustrannost výchovy:
a) vzdělávání – vědomosti, schopnosti, dovednosti a návyky
výchova v širším slova smyslu
b) výchova v užším slova smyslu – postoje ke skutečnosti, potřeby a zájmy, chování
a) + b) tvoří v pedagogickém procesu jednotu ( mluvíme o jednotném výchovně–vzděl. proc.)
Výchovné složky: Již Aristoteles rozlišoval výchovu rozumovou, mravní a tělesnou.
výchova světonázorová (náboženská a filozofická)
v. jazyková, vědecká, ekologická
v. technická, ekonomická, pracovní
v. mravní, právní, politická
v. estetická
v. tělesná (zdravotní a pohybová)
2. Pedagogika – její předmět, vznik, prameny, disciplíny a hraniční obory
Pedagogika (pais = dítě, agein = vésti)
= věda o permanentní výchově, teorie výchovy
ve světě doposud neexistuje jednotné pojetí pedagogiky (různá pojetí se dělí podle autorů, podle toho z jaké teoretické koncepce vycházejí,…prostě co člověk a skoro i co místo, tak to jiné pojetí..) a ani není jednotná terminologie ústředních pojmů
v jednom chápání jde o výchovu v lidské společnosti, v dalším o interakci mezi učitelem a žákem, další vysvětluje jevy učení a vyučování,…
Vznik, prameny:
Pedagogika, jako vědní obor se začala vytvářet v době, kdy výchova začala hrát v životě společnosti důležitou úlohu a kdy vznikla potřeba vytvořit výchovně vzdělávací instituce. Zobecnění praktických pedagogických zkušeností existovalo i prvobytně pospolné společnosti, v otrokářské společnosti lze mluvit o konkrétnějším utváření pedagogického myšlení, ve starém Řecku a Římě – soustavy pedagogických názorů na hlavní otázky výchovy a vyučování. Pedagogika se zprvu rozvíjela v rámci filozofie, postupně se začala formovat jako samostatný poznatkový obor.
Struktura pedagogiky:
• dějiny pedagogiky, výchovy a školy (všeobecné dějiny výchovy, národní dějiny výchovy, dějiny školství všeobecné i národní)
• srovnávací (komparativní) pedagogika (v různých zemích, státech, různé metody,..)
• obecná pedagogika – metodologická část