Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
v koncipování a plánování (osnov, učebnic, pomůcek,…)
při organizačním, materiálním a personálním zabezpečení výchovných činností (organizace výchovy a vzdělávání v jednotlivých institucích, příprava učitelů, materiální prostředí,…)
pedagogické principy se však prosazují především v samostatném výchovně-vzdělávacím procesu, tedy v praxi
Z praxe byly principy vyvozeny, ale ne vždy se daří je v praxi realizovat. Pedagogické principy jsou také nástrojem objektivního posouzení výsledků výchovy, k posouzení práce každého pedagoga či instituce.
7. Dílo a sociálně pedagogický význam J.A.Komenského
- pedagog, polyhistor, teolog, poslední biskup Jednoty bratrské
- svým dílem položil základy novodobé pedagogiky
- jeho odkazem se zabývá specifická vědní disciplína – komeniologie
- * 28.3.1592 na JV Moravě (Nivnice)
studium na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, pak na německých protestantských UNI v Herbornu a Heidelbergu, poté (od r.1614) učil na bratrské škole v Přerově, od r. 1618 – duchovní správce ve Fulneku
- po r. 1620 se musel skrývat před pronásledování protireformace (u šlechtických přátel)
- r. 1628 – nucen odejít natrvalo z vlasti (os.rod.tragédie – zemřela žena a děti + krutá nařízení proti lidu nekatol.vyznání)– polské Lešno (s přestávkami do r.1656 (1641-42 – pobyt v Anglii, 1642-48 – švédsko, 1650-54 – Blatný Potok v Uhrách), zvelebil zde bratrské školství)
- 1656 – požár Lešna (přišel o většinu svých prací) – uchýlil se v Amsterodamu, 15.11.1670 zde zemřel
Komenský je představitel pedagogického optimismu, jako humanista je prodchnut úctou k člověku, věří v jeho dobrou povahu a v lidský rozum. Věří ve velkou sílu výchovy, která má podle něj napomoci člověku k rozvinutí plného lidství. Tvrdil, že všichni lidé jsou schopni poznání a vzdělání, proto má být prostému lidu umožněn přístup k vědění. Komenský chtěl vychovávat všechny všestranně přirozenou metodou. Ve své Didaktice velké uvádí systém principů vyučování, které jsou dodnes aktuální – názornost, samostatnost, aktivita, uvědomělost, systematičnost, spojení školy se životem, individuální přístup k žákům. Stále platná je jeho snaha, aby škola byla dílnou lidskosti a hrou.
Dílo:
Velká didaktika – řeší základní cíle výchovy, její obsah, principy a metody, přináší návrh organizační struktury školství pro veškerou mládež. Podává zde návrh na zařízení školy jako dílny lidskosti, mládež se musí vzdělávat bez rozdílu pohlaví a sociálních rozdílů. Vycházet z mateřského jazyka, vzdělávat se nejen po stránce duševní, fyzické, ale i tělesné, souběžně učit slova i řeč. Postupovat od známého k neznámému, názorné vyučování. Školu dělí na 4 stupně po šesti letech – mateřská, obecná, gymnázium, vysoká škola
Informatorium školy mateřské – návod pro matky, jak úspěšně rozvíjet výchovu nejmenších v rodině, jak je připravovat na školní docházku
Brána jazyků otevřená – nová a progresivní učebnice latiny a dalších cizích jazyků
Nejnovější metoda jazyků – 10.kapitola – Analytická didaktika – obsahuje nejkoncentrovanější analýzu zákl.didakt.problémů
Škola na jevišti – soubor didaktických her
Svět v obrazech – obrázková učenice, Kom.mezinárodně proslavila
Labyrint světa a ráj srdce (1623) - Komenský zde vystupuje jako poutník, putuje v doprovodu Všezvěda, Všudybuda a Mámení městem, které představuje svět. Hledají hravý smysl života, přicházejí do středu města, kde sídlí královna Moudrost, pozadí města – hrad Štěstěny. Město má 6 ulic = 6 stavů (manželský, řemeslnický, učednický, kněžský, panský a vojenský). Kniha má 36 kapitol, zachycuje i své životní osudy. Kritizuje soudobé sociální poměry a majetkové rozdíly. Před řešením palčivých otázek se obrací k Bohu a k náboženskému hloubání
Dále: Listové do nebe, Truchlivý (alegorický spor), Hlubina bezpečnosti