Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Johann Friedrich HERBART (1776 – 1841) – Německo
- filosof, psycholog a pedagog analyzoval v.-v. proces, a tím hodně ovlivnil vých. praxi
- vých. cíle rozlišuje na nezbytné (charakter, rozvoj aktivnosti a mnohostranných zájmů) a možné (ke konkr. povolání) - proces výchovy člení do tří oblastí:
vedení = regulace současného chování j.(autorita + láska k žákovi)
vyučování - 4 fáze: jasnost, asociace, systém, metoda (využití v praxi)
mravní výchova - vnitřní svoboda, právo, spravedlnost atd., velký důraz
- kritizoval (i dnešní) nedostatky škol - hodně žáků ve třídě, formalizovaná výuka --- vychovatel by měl být spojovatelem mezi školní a rodinou výchovou
Lev Nikolajevič TOLSTOJ (1828 – 1910) - Rusko
- tvůrce ruské "pedagogiky srdce" - citový vztah učitele k žákům
- autor čítanek a slabikářů
- zdůrazňuje svobodné rozhodování ve vzdělávání dle potřeby a užitečnosti
- nejdůležitější je podpora individuálního zájmu a harmonického rozvoje osobnosti dítěte
- teoretik i realizátor ideje "volné školy" (bez osnov a učebních plánů, bez napomínání a trestů, s výběrem vyuč. předmětů podle zájmu žáků, s pobytem v přírodě, bezdomácích úkolů a pamětního učení apod.)
- požadavek maximální aktivizace žáků a rozvoj jejich tvořivosti --- stále inspirující
9. Vybrané pedagogické směry 20. století. Pedagogický reformismus. Školy pokusné a alternativní.
20. století je stoletím nebývalých proměn politických, ekonomických i kulturních
Proběhly dvě světové války, čtyřicetiletá studená válka, mnoho lokálních konfliktů, revoluce.
Vědecký a ekonomický rozvoj přinesl nové energetické zdroje, technologie, komunikace, ale také globalizaci světového hospodářství a nárůst ekologických problémů.
Od počátku 20. století také narůstá požadavek nové výchovy, kt. by byla adekvátní novým podmínkám i potřebám jednotlivce i společnosti.
Sílí kritika tradiční výchovy a školy a formulují se požadavky na moderní výchovu.
Tradiční výchově se vytýkalo zvláště jednostranná orientace na učení a podcenění aktivity a tvořivosti, přemíra drilu a nátlaku, izolace školy od života, od rodiny i od kulturních institucí.
Z této kritiky vyplynuly inovační záměry: změna celkové orientace výchovy a školy, komplexní rozvoj osobnosti v jednotě stánky intelektuální, emocionální a volní, posílit úlohy hry vedle tradičního učení a práce, zlepšit atmosféru ve škole,…
Setkáváme se tak s celou řadou ped. směrů, kt. odrážejí různé filosofické přístupy. Všem jde o demokratické zaměření a pedagogický dialog.
*Pragmatická pedagogika
John Dewey (1859-1952)
typické americké přístupy k výchově (už Franklin a Jefferson)
spis Škola a společnost: cíl výchovy = příprava na život
chce spojit školu se životem
Dewey a jeho žáci vytvořili nový vyučovací systém tzv. projektové vyučování
Projekt = komplexní pracovní úkol, při jehož řešení si žáci osvojují potřebné vědomosti a dovednosti
Žáci pracují v dílně, v laboratoři, na školním pozemku, v kuchyni apod. V pracovním procesu pak žáci narážejí na obtíže a o jejich překonávání se musí poučit (v knihovně, muzeu,…). Na základě teoretického poučení pak praktický úkol dokončí. Jde tedy o nový vztah teorie a praxe.