Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

*Pedagogika existencialistická

  • výchozím pojmem je existence jako jediná forma bytí, která je nám poznatelná

  • nemůžeme ji poznat racionálně, ale iracionálně, tj. přímým prožitkem

Otto Bolnow (1903-1991)

Klaus Schaller (1925)

  • existencialistická pedagogika nevytváří uzavřený systém, je spíše souborem podnětů

  • největší hodnotou je člověk – cílem výchovy je rozvoj osobnosti jako autonomní individuality se svobodou rozhodování a kulturou soc. komunikace

  • při edukačním procesu zejm. irac. prožitky

Alternativní školy:

  • Souběžně s proměnami pedagogické teorie se v průběhu 20. st. objevují v Evropě i v USA pokusy o nový model školy, která by více než škola tradiční uplatnila moderní principy vzdělávání a výchovy mladé generace.

  • Takové snahy samozřejmě nejsou zcela nové (viz „dům radosti“ Vittorina da Feltre nebo pansofickou školu Komenského v Blatném Potoce), ve 20. st. však počet takových pokusů narůstá a tzv. alternativní školy se stávají pedagogickými laboratořemi, kde se hledají a ověřují postupy, aplikující výsledky moderní pedagogické teorie.

  • Společným rysem těchto alternativních škol je důraz na žákovu i učitelovu svobodu, na rozvoj samostatnosti a kreativity a na využití netradičních a nestereotypních forem a metod vyučování.

  • Kritika herbartovské školy: škola je pasivní, nedostatečně se obrací na dítě, drezúra

  • Všem směrům je společná: idea humanizace (pedocentrický přístup)

idea demokratizace (i děti se mohou podílet)

princip svobody (časem se zjistilo, že musí mít hranice,

někteří ho přecenili – antipedagogika)

Daltonský učební plán

  • zaveden v roce 1920 v americkém Daltonu v Massachusetts

  • zakladatelka Helena Parkhurstová (1886-1973)

  • veškeré studium se zakládá na samostatném učení žáků za použití vhodných pomůcek

  • ruší se rozdělení tříd podle věku, žák může být v některém předmětu v kurzu vyšším a v jiném naopak v kurzu nižším

  • pro jednotlivé předměty se zřizují odborné pracovny a laboratoře, vybavené vhodnými pomůckami a knihovnou

  • celoroční látka se rozděluje na měsíční úkoly, které žáci plní podle vlastního programu a každý svým tempem (samostatná práce s penzem)

  • principy a pojmy: princip svobody, spolupráce a samostatnosti; penzum

  • svoboda žáka a jeho vlastní odpovědnost – žák má vytvořen svůj vlastní program na jeden měsíc, v němž jsou vymezeny výsledky, jichž má žák dosáhnout. Žák přitom pracuje samostatně a zodpovídá za úspěch svého učení.

  • Zdůraznění spolupráce a vytváření sociálního a demokratického vědomí u dětí

  • didaktické prostředky: grafy, tabule

  • výhodou mělo být zvýšení žákova zájmu, jeho aktivnosti a efektivnosti studia

  • zkušenosti však ukázaly některé problémy tohoto jednostranně knižního studia, zvláště jeho přílišný individualismus a malý kontakt s živými pedagogickými podněty

Témata, do kterých materiál patří