Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Roku 1974 v dánském Tvindu – hl. princip učení se prostřednictvím jednání v praxi, obsahem výuky jsou především sociální a politické problémy ve světě.
POKUSNÉ ŠKOLY
Druhá polovina 20. století:
rozvoj osvědčených modelů alternativních škol – hlavně montessoriovské, waldorfské, freinetovské nebo jenské
posiluje se aspekt sociálně pedagogický › škola se hlouběji propojuje se společností, s rodinou, s kulturními institucemi
1972 Hannover – ul. Glocksee – žáci z různých společenských vrstev, hl. kritérium pro přijetí je schopnost rodičů spolupracovat se školou a podpora obdobných vztahů jako ve škole i v domácích podmínkách
1979 Münster – projekt ZŠ Gievenbeck – trojí otevření školy:
metodické otevření – brát větší ohled na mimoškolní zkušenosti žáků a více akceptovat hravé, produktivní formy učení a práce
tematické otevření – překročit tradiční oborovou orientaci výuky
institucionální otevření – více přihlížet k mimošk. oblastem života, k rodině, k obci, k lokalitě a posílit podíl rodičů, reprezentantů veřejného života a mimoškolních institucí ve výuce
10. Hlavní představitelé novodobého českého pedagogického myšlení (G. A. Lindner, T. G. Masaryk, O. Chlup, V. Příhoda ad.).
Myšlenkové proudy české meziválečné pedagogiky
Vznik samostatného československého státu v roce 1918 vyvolal živou diskusi k otázkám koncepce školské soustavy. Významné místo v těchto debatách zaujal První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti, který se konal v létě roku 1920 pod záštitou prezidenta T.G.Masaryka.
Legislativní úpravu přinesl tzv. Malý školský zákon v roce 1922, který provedl změny školství v národním a demokratickém duchu:
zavedlo osmiletou školní docházku pro celou ČSR
připouštěl na všech školách koedukaci
uznal rovnost učitelů a učitelek
umožnil zřizovat i v menších místech měšťanské školy
zavedl občanskou nauku a výchovu
rodiče mohli odhlásit děti z povinné výuky náboženství
Paralelně s oficiálním školstvím se u nás ve dvacátých letech začaly rozvíjet tzv. pokusné školy (Praha – Michle, Hostivař, Humpolec). Vedle rozvíjení samostatnosti a tvůrčích přístupů k práci žáků a učitelů, zvědečtění učitelské práce i snahy umožnit žákům dosažení co nejvyššího vzdělání, užívalo se na pokusných školách globální metody, samoučení místo výkladu (pracovní metody), hodnotilo se na základě didaktických testů, byl rušen systém tříd. Celkem fungovalo přes 50 školských zařízení koncipovaných. Pokusné školy současně plnily funkci podnětných pedagogických laboratoří.
Pedagogický reformismus byl mnohými kritizován (např. Otokar Chlup)
Jedná z nejznámějších pokusných škol byla ve Masarykovy pokusné školy měšťanské ve Zlíně v jejímž čele stál Stanislav Vrána.