Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pracemi zasáhl do rozvoje české pedagogiky (Racionalizace školství, Teorie školského měření). Mnohé poznatky získané za svého pobytu v USA aplikoval na českou situaci a přispěl ke snahám o vytvoření české exaktní pedagogické vědy. Usiloval o jednotnou školu vnitřně diferenciovanou. S jeho jmény byly spjaty také snahy o zavádění pracovních metod, o globalizaci a o aplikaci metod samoučení.

Dílo (další):

  • Psychologický výběr ve výchově

  • Základy všelidské filozofie

  • Organizační a učební plán reformních škol

  • Úvod do pedagogické psychologie

  • Ontogeneze lidské psychiky

  • Školské měření – studie

  • Psychologický výběr na školách amerických

František Drtina (1861-1925):

Nástupce Lindnera, zaměřen na dějiny filozofie a dějiny pedagogiky

František Krejčí (1858-1934):

Žádá odstranit náboženství ze škol, vybudovat jednotnou všeobecně vzdělávací školu pro mládež do čtrnácti let a poskytnout učitelům VŠ vzdělání; věnoval se problematice mravní výchovy (Filozofické základy mravní vých.)

František Čáda (1865-1918):

Věnoval se hlavně výzkumu dětské řeči a dětské kresby

Josef Úlehla (1852-1933):

Kritizoval herbartovskou školu a vyslovil požadavek svobodného harmonického rozvoje dítěte na základě sebevýchovy a samoučení.

Jan Uher (1891 – 1942):

Profesor MU, měl výrazně sociologický pohled na výchovnou problematiku, zabýval se Problémem kázně, Základy americké výchovy. Zahynul v koncentračním táboře.

Otakar Kádner (1870-1936):

zabýval se experimentálním výzkumem v české pedagogice

Dílo:

Dějiny pedagogiky (1923-1924)

Základy obecné pedagogiky (1925-1926)– 3 díly

Vývoj a dnešní soustava školství (1929-1933)-4 svazky

11. České školství a jeho současné proměny.

Vývoj novodobé české školy a pedagogiky: (na počátku teoretický odkaz J. A. Komenského)

2. polovina 18. století – tereziánská reforma

  • Jan Ignát Felbiger – roku 1774 zpracoval školní řád

  • škola byla zreorganizována, školní docházka je povinná

  • tři typy vzdělání – triviální (v obcích), hlavní (v kraji) a normální (v zemských městech)

  • vyučovacím jazykem na hlavních a částečně na normálních školách byla němčina

  • Gratian Marx – podle jeho návrhu byla reorganizována střední škola

  • SŠ byla pětitřídní, později šestitřídní gymnázium

  • vyuč. jazykem byla němčina, od třetí třídy se učila latina

1848 – 1849 – Exner – Bonitzova reforma středních škol

  • SŠ byla rozdělena na 8-letá humanistická gymnázia a 7-leté matematicko-přírodovědné reálky

  • příprava k povolání probíhala v rámci cechů

  • učňové si mohli doplnit vzdělání v tzv. nedělních školách (šk. řád z roku 1774)

1869 – nový školský zákon

  • zavádí pro veškerou mládež povinnou školní docházku

  • obecná škola (8-letá) – na vesnicích

  • měšťanská škola (3-letá) – ve městech

Témata, do kterých materiál patří