Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pracemi zasáhl do rozvoje české pedagogiky (Racionalizace školství, Teorie školského měření). Mnohé poznatky získané za svého pobytu v USA aplikoval na českou situaci a přispěl ke snahám o vytvoření české exaktní pedagogické vědy. Usiloval o jednotnou školu vnitřně diferenciovanou. S jeho jmény byly spjaty také snahy o zavádění pracovních metod, o globalizaci a o aplikaci metod samoučení.
Dílo (další):
Psychologický výběr ve výchově
Základy všelidské filozofie
Organizační a učební plán reformních škol
Úvod do pedagogické psychologie
Ontogeneze lidské psychiky
Školské měření – studie
Psychologický výběr na školách amerických
František Drtina (1861-1925):
Nástupce Lindnera, zaměřen na dějiny filozofie a dějiny pedagogiky
František Krejčí (1858-1934):
Žádá odstranit náboženství ze škol, vybudovat jednotnou všeobecně vzdělávací školu pro mládež do čtrnácti let a poskytnout učitelům VŠ vzdělání; věnoval se problematice mravní výchovy (Filozofické základy mravní vých.)
František Čáda (1865-1918):
Věnoval se hlavně výzkumu dětské řeči a dětské kresby
Josef Úlehla (1852-1933):
Kritizoval herbartovskou školu a vyslovil požadavek svobodného harmonického rozvoje dítěte na základě sebevýchovy a samoučení.
Jan Uher (1891 – 1942):
Profesor MU, měl výrazně sociologický pohled na výchovnou problematiku, zabýval se Problémem kázně, Základy americké výchovy. Zahynul v koncentračním táboře.
Otakar Kádner (1870-1936):
zabýval se experimentálním výzkumem v české pedagogice
Dílo:
Dějiny pedagogiky (1923-1924)
Základy obecné pedagogiky (1925-1926)– 3 díly
Vývoj a dnešní soustava školství (1929-1933)-4 svazky
11. České školství a jeho současné proměny.
Vývoj novodobé české školy a pedagogiky: (na počátku teoretický odkaz J. A. Komenského)
2. polovina 18. století – tereziánská reforma
Jan Ignát Felbiger – roku 1774 zpracoval školní řád
škola byla zreorganizována, školní docházka je povinná
tři typy vzdělání – triviální (v obcích), hlavní (v kraji) a normální (v zemských městech)
vyučovacím jazykem na hlavních a částečně na normálních školách byla němčina
Gratian Marx – podle jeho návrhu byla reorganizována střední škola
SŠ byla pětitřídní, později šestitřídní gymnázium
vyuč. jazykem byla němčina, od třetí třídy se učila latina
1848 – 1849 – Exner – Bonitzova reforma středních škol
SŠ byla rozdělena na 8-letá humanistická gymnázia a 7-leté matematicko-přírodovědné reálky
příprava k povolání probíhala v rámci cechů
učňové si mohli doplnit vzdělání v tzv. nedělních školách (šk. řád z roku 1774)
1869 – nový školský zákon
zavádí pro veškerou mládež povinnou školní docházku
obecná škola (8-letá) – na vesnicích
měšťanská škola (3-letá) – ve městech