Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1883 – redukce délky školní docházky na vesnici, úlevy od docházky v době sezónních pracích
posílen opět církevní vliv ve škole
přelom 19. a 20. století – objevují se i první dívčí SŠ; roku 1891 vzniká v Praze první dívčí reálné gymnázium (Minerva) a po roce 1902 se rozvíjejí šestiletá humanitně orientovaná dívčí lycea
Česká pedagogika ve 20. století
1918 – zřízeny Školy vysokých studií v Praze a v Brně
1920 – První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti
1922 – Malý školský zákon
reformy v demokratizačním a národním duchu
přejata struktura školství z posledních desetiletí Rakouska-Uherska
rozvoj tzv. pokusných škol
profesionální výchova učňů (teoretické + praktické vyučování)
1939 – 1945 – československé školství zasaženo fašistickou ideologií
po válce vystupují lidovci s požadavkem církevních škol
1946 – založena Pedagogická fakulta MU v Brně
po roce 1948 – odpovědnost za rozvoj školství přebírá KSČ a vláda; zavedena důsledná koncepce jednotného školství
po roce 1990 – změny ve školství; nové pedagogické směry (Waldorfská škola, Jenská škola, Freinetova „moderní škola“)
Významné osoby české pedagogiky: G. A. Lindner, TGM, Otakar Kádner, Otokar Chlup (Prof. pedagogiky na MU v Brně), Václav Příhoda (prof. pedagogiky a psychologie na UK v Praze)
Vzdělávací systém v ČR
viz přiložené schéma:
Úloha základního vzdělávání (podle rámcového vzdělávacího programu)
navazuje na výchovu v rodině a na předškolní vzdělávání
povinně jej absolvuje celá populace žáků ve dvou obsahově, organizačně a didakticky navazujících stupních vzdělávání.
Základní vzdělávání na 1. stupni
usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání
motivuje žáky k dalšímu učení
založeno na poznávání individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka, jejich respektování a rozvíjení
Základní vzdělávání na 2. stupni
pomáhá žákům získat vědomosti, dovednosti a návyky, které jim umožní samostatné učení
a utváření takových hodnot a postojů, které vedou žáky k uvážlivému a kultivovanému chování, k zodpovědnému rozhodování, začlenění do společnosti
Úkolem základního vzdělávání je poskytovat všem dětem (bez rozdílu pohlaví, rasy, sociálního zařazení apod.) základy všeobecného vzdělání.
Instituce poskytující základní vzdělání mají tyto cíle (podle rámc. vzděl. programu)
umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení
podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
vést žáky k všestranné a účinné komunikaci
rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti
vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě
učit žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi
pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci