Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- třídní noviny
učivo s úkoly, testy, uspoř. do kartotéky,
akustické uč. programy
SCHÉMA:
12. Správa a samospráva školy i školství v ČR.
Stanovuje zákon z roku 1990 o státní správě a samosprávě ve školství. Hlavní subjekty řízení a správy školství jsou: ředitel školy a vzdělávacího zařízení
obec
školský úřad
Česká školní inspekce – ČŠI
MŠMT ČR a jiné ústřední orgány státní správy, pokud tak stanoví zákon (např. ministerstvo zdravotnictví, ministerstvo hospodářství a zemědělství)
Samosprávu ve školství vykonávají:
obec
okresní školské rady
rady škol (pokud existují)
Marketing školy:
- pojem původně označující distribuci zboží dnes označuje obecně přístup k řízení a veškeré činnosti organizace z hlediska potřeb a požadavků zákazníka. Hlavní úkoly marketingu školy:
poskytování úplných a přesných informací o dění ve škole na nejrůznějších úrovních
budování osobních kontaktů, spolupráce s dalšími organizacemi, zapojení do života obce, vytváření lokální sítě vlivu.
budování obrazu školy jako dobře řízené instituce a dobrého zaměstnavatele.
přijímání námitek a kritiky rodičů, jejich vyhodnocování a iniciování změn,
maximální využití výhod a specifik školy, zvláštností jejího programu a charakteru práce a propagace úspěchů při práci s žáky.
Management školy:
Komplex činností spojených s plánováním a zajišťováním chodu školy, kvality vzdělávacího procesu, s hodnocením žáků a vnějšími vztahy školy. V řízení školy má značné pravomoci a zodpovědnosti ředitel školy. Se stoupajícími nároky na toto povolání se v ČR má zavádět odborné vzdělávání ředitelů škol.
Ředitel školy:
Řídí školu, školské zařízení; přímo zodpovídá za chod školy. Jmenuje a odvolává své zástupce, odpovídá za plnění učebních osnov a úroveň výchovně vzdělávací práce školy. Kontroluje práci pedagogických pracovníků a studijní výsledky žáků, zpracování a zpřístupnění výroční zprávy o hospodaření školy a předkládá ji radě školy. Zajišťuje, aby rodiče byli informováni o průběhu vzdělávání a výchovy žáka
Rozhoduje o: odkladu povinné školní docházky; zařazení dětí do předšk. zařízení, školní jídelny, družiny,…; zařazení dětí do spec. MŠ, spec. ZŠ, ZŠ, ZvŠ a PoŠ; o přijetí ke studiu na SŠ, spec. SŠ a OU; přerušení studia, vyloučení ze studia; žádosti o opakování ročníku a změně studijního oboru
Školský úřad:
Řízen MŠMT, spojovací článek mezi centrem, školami a obcemi. Zaměřeny na ekonomicko-finanční a pedagogicko-organizační úkoly. Zřizuje nebo ruší se souhlasem ministerstva své organizační jednotky, tj. SpZŠ, PoŠ, ZvŠ, ZUŠ, školská zařízení pro výchovu mimo vyučování. Jmenuje a odvolává ředitele škol se souhlasem zřizovatele. Rozhoduje o uznání vysvědčení vydaných zahraničními školami; o osvobození žáků od povinné školní docházky; dává souhlas ke slučování škol. Sděluje obcím souhlas se zrušením ZŠ, která byla jimi zřízena; přiděluje finance na platy, náklady a výdaje = ekonomicky zabezpečuje a kontroluje hospodaření (to se týká i církevních škol, soukromým školám přiděluje dotace stanovené předpisem). Zajišťuje metodickou pomoc, popř. i administrativní činnost pro školy