Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V průběhu základního vzdělávání by měli žáci postupně získávat takové kvality osobnosti, které jim umožní pokračovat ve studiu, zdokonalovat se ve zvolené profesi a během celého života se dále vzdělávat a podle svých možností aktivně participovat na životě společnosti.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR - tzv. Bílá kniha
Bílá kniha je text strategického charakteru, systémový projekt, který formuluje myšlenkové východiska, obecné záměry a rozvojové programy. Je směrodatná pro další vývoj naší vzdělávací soustavy. Vychází z analýz a hodnocení školství.
Vznikla na základě usnesení vlády ČR z dubna 1999, kde byly schváleny hlavní cíle vzdělávací politiky. 13.5.1999 byla zveřejněna “Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR”. Jejím východiskem byly přijaté cíle. V letech 1999-2000 probíhala diskuse a 7.2.2001 byla na zasedání vlády schválena.
Obsahem bílé knihy jsou:
východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy
předškolní, základní a střední vzdělávání
terciální vzdělávání
vzdělávání dospělých
závěr – hlavní strategické linie vzdělávací politiky v ČR
Marie Montessori
(1870-1950)
dětská lékařka
Helen Parkhurstová
(1887-1973)
Peter Petrsen
(1884-1952)
Celesten Freinet
(1896-1966)
Kdy zač. 20. st., 1919 Waldorf u Stuttgartu, 1975 Haag mezinár. hnutí W. škol1907 v Římě "Dům dětí"
(pro duševně postižené děti)
1919 založ. experimentální škola 1924 pokus.š. při jens. univ., od 1927 „Malý Jenský plán“, po 2. sv.v. uzavř., ohlas v Holandsku od 20. let 20. stol. Kde Německo Itálie Dalton, USA, stát Massachusets, Něm., Jena Francie Teoretický základ, principyantroposofie - v jejím rámci rozpracoval teorii eurythmie - založeno na představě 3 těl člověka – fyzické (rozvoj do 7 let), éterické (7-14 let), astrální (14-21 let), (kniha Výchova dítěte z hlediska duchovědy, 1907
Podpora rozvoje nadání a tvořivého duchovního života, respektovány 7leté vývojové stupně
podstatou výchovy je rozumně organizovaná práce a tvorba podnětného prostředí při respektování svobody dítěte, teorie senzitivních fází (období, kdy je dítě zvlášť citlivé pro vnímání a chápání určitých jevů),
fenomén "polarizace pozornosti" (hluboké soustředění, pokud je činností zaujato) --- "Pomoz mi, abychto udělal sám". Cílem: svobodný přirozený vývoj dítěte.
spolupráce s Montessoriovou,
kniha Education on the Dalton Plan (1923)
principy:
svoboda žáka a jeho zodpovědnost,
zdůraznění spolupráce, soc. vědomí,os. zkuš. na základě čin.
vyváženě hrom. - skupinové - indiv. učení
škola realistická - pro život, výchova k lidskosti, vytváření