Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

V průběhu základního vzdělávání by měli žáci postupně získávat takové kvality osobnosti, které jim umožní pokračovat ve studiu, zdokonalovat se ve zvolené profesi a během celého života se dále vzdělávat a podle svých možností aktivně participovat na životě společnosti.

NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR - tzv. Bílá kniha

Bílá kniha je text strategického charakteru, systémový projekt, který formuluje myšlenkové východiska, obecné záměry a rozvojové programy. Je směrodatná pro další vývoj naší vzdělávací soustavy. Vychází z analýz a hodnocení školství.

Vznikla na základě usnesení vlády ČR z dubna 1999, kde byly schváleny hlavní cíle vzdělávací politiky. 13.5.1999 byla zveřejněna “Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR”. Jejím východiskem byly přijaté cíle. V letech 1999-2000 probíhala diskuse a 7.2.2001 byla na zasedání vlády schválena.

Obsahem bílé knihy jsou:

  • východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy

  • předškolní, základní a střední vzdělávání

  • terciální vzdělávání

  • vzdělávání dospělých

  • závěr – hlavní strategické linie vzdělávací politiky v ČR

A L T E R N A T I V N Í Š K O L Y Waldorfská Montessoriovská Daltonská Jenský plán Freinetovská Zakladatel Rudolf Steiner (1861-1925)

Marie Montessori

(1870-1950)

dětská lékařka

Helen Parkhurstová

(1887-1973)

Peter Petrsen

(1884-1952)

Celesten Freinet

(1896-1966)

Kdy zač. 20. st., 1919 Waldorf u Stuttgartu, 1975 Haag mezinár. hnutí W. škol

1907 v Římě "Dům dětí"

(pro duševně postižené děti)

1919 založ. experimentální škola 1924 pokus.š. při jens. univ., od 1927 „Malý Jenský plán“, po 2. sv.v. uzavř., ohlas v Holandsku od 20. let 20. stol. Kde Německo Itálie Dalton, USA, stát Massachusets, Něm., Jena Francie Teoretický základ, principy

antroposofie - v jejím rámci rozpracoval teorii eurythmie - založeno na představě 3 těl člověka – fyzické (rozvoj do 7 let), éterické (7-14 let), astrální (14-21 let), (kniha Výchova dítěte z hlediska duchovědy, 1907

Podpora rozvoje nadání a tvořivého duchovního života, respektovány 7leté vývojové stupně

podstatou výchovy je rozumně organizovaná práce a tvorba podnětného prostředí při respektování svobody dítěte, teorie senzitivních fází (období, kdy je dítě zvlášť citlivé pro vnímání a chápání určitých jevů),

fenomén "polarizace pozornosti" (hluboké soustředění, pokud je činností zaujato) --- "Pomoz mi, abychto udělal sám". Cílem: svobodný přirozený vývoj dítěte.

spolupráce s Montessoriovou,

kniha Education on the Dalton Plan (1923)

principy:

svoboda žáka a jeho zodpovědnost,

zdůraznění spolupráce, soc. vědomí,os. zkuš. na základě čin.

vyváženě hrom. - skupinové - indiv. učení

škola realistická - pro život, výchova k lidskosti, vytváření

Témata, do kterých materiál patří