Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Winnetská soustava

  • měla překonat nedostatky daltonského učebního plánu

  • zakladatel Carleton Wolsey Washburne (1889-1968)

  • založena ve Winnetce u Chicaga

  • učební látka byla rozdělena na 2 části

  • první část, obsahující nutné základní učivo, měl každý žák absolvovat individuálně svým tempem jako v daltonském plánu

  • druhou, tvořivou část, založenou na praktických úkolech ze života, řešil žák ve skupinové spolupráci

  • do skupin se žáci zařazovali podle individuálních zájmů a schopností

  • ani tento systém však nepřekonal nedostatky daltonského plánu, jako individualismus, formalismus a fragmentárnost ve vzdělání

  • v současné edukační praxi daltonských škol je proto samostatné učení žáků rozšířeno o celou řadu dalších forem a metod práce, např. o kooperativní učení

Montessoriovská škola

  • její reformní snahy upoutaly pozornost na evropské půdě na prahu 20. st.

  • M. Montessoriová (1870-1952) - italská lékařka a pedagožka (první MuDr. – žena v Itálii)

  • v roce 1907 otevírá v Římě dětský domov (casa di bambini) pro děti od 3 do 7 let, který se stává vzorovým předškolním zařízením nejen pro Itálii, ale postupně i pro mnoho zemí po celém světě

  • od roku 1913 organizuje Montessoriová mezinárodní kurzy pro vychovatele a zahajuje přednáškové turné po Evropě i Americe

  • dnes existuje v různých zemích přes 30 organizací sdružených v Mezinárodní asociaci Montessori se sídlem v Holandsku

  • v duchu roussauovsko- tolstojovské pedagogiky má výchova zajistit svobodný a spontánní rozvoj tvůrčích schopností dítěte

  • Montessoriová odmítá výchovu jako adaptaci dítěte světu dospělých

  • váží si dětství, zkoumá jeho specifičnost a nabádá dospělé, aby se jím inspirovali

  • rozhodujícím činitelem, který může zajistit svobodný a spontánní rozvoj dítěte je vhodné prostředí

  • zjišťuje, že prostředí dospělého člověka je dítěti cizí a nepřiměřené, proto se zaměřuje na úpravu prostředí, která by mohla splnit požadované cíle

  • tuto úpravu dětského prostředí řeší jednak volbou a adaptací věcného zařízení (účelnost, jednoduchost, estetičnost), jednak výběrem vhodného didakt. materiálu

  • zde navazuje na rousseauovský důraz na smyslový rozvoj dítěte a na fröbelovské „dárky“ k účelné manipulaci

  • při práci s dětmi Montessoriová zjistila, že mají velkou schopnost soustředit se a ponořit se do činnosti, pokud je dostatečně zaujme a upoutá (fenomén Montessori)

  • současně si ověřila, že děti rády manipulují s předměty a řeší konkrétní úkoly (skládat a rozkládat, třídit, řadit, navlékat,…), které ke svému uspokojení dovedou nesčetněkrát opakovat a nechtějí být při tom rušeny

  • vnitřní potřeba „něčemu se učit“ se vyvíjí v tzv. senzitivních fázích – období, kdy je dítě zvlášť citlivé na vnímání určitých jevů vnější reality

  • fenomén polarizace osobnosti – mimořádně silné a dlouhé soustředění na určitou činnost. Při tomto zaujetí se dítě vnitřně rozvíjí a mění. „Pomoz mi, abych to mohl udělat sám“

  • charakteristické pro didaktickou koncepci M. je slučování dětí různého věku. V těchto věkových skupinách má vznikat na základě harmonického soužití a vzájemné pomoci jednotlivců vědomí sociální jednoty, v níž je jedinec respektován ostatními subjekty

  • zvláštní postavení zaujímá tzv. kosmická výchova – smyslem je poskytovat dětem povědomí o vzájemných vazbách člověka a jeho prostředí – odpovědnost. Využívá k tomu projektové vyučování – témata „co roste vlese“, „naše rodina“ apod.

  • v tomto směru volí M. jak didaktické pomůcky, tak způsob práce s nimi

  • veškerá dětská činnost je individualizována, dítě si zaměstnání volí, pracuje svým tempem, podle svých představ a záměrů

  • tím se mění i úloha učitele – má připravovat vhodné podmínky, nezasahovat do činnosti dítěte, spíše je pouze pozorovat a učit se od něho jeho specifickým přístupům, přáním a potřebám a stále vyhledávat účinnější konstelaci podmínek k optimální stimulaci dětského rozvoje

Témata, do kterých materiál patří