Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- podílel se na 2. angl. rvoluci, v závěru života tvořil svá hl. díla
- spis „Myšlenky o výchově“
Individuální výchova soukromým učitelem (před. vyšší vrstvy)
Výchova:
tělesná – otužování, hygiena, prostá strava, pohyb, spánek
mravní – výcvik sebeovládání od nejútlejšího věku, vychovatel má být zprvu náročný a postupně se stávat přítelem, omezit však tělesné tresty a jít příkladem
rozumová – utilitarista, navazuje na Montaigna, když klade RV až na konec, vzdělání má být praktické reálné věci, řemesla, jazyky učit bezprostřední konverzací
cíl: úspěšný a zdatný gentleman (ne jedinec všestranně vzděl. jako např. u Komenského)
Jean Jacques ROUSSEAU (1712 – 1778) - Francie
- jeden z ideologů VFR, nejvýraznější postava fr.ped.18.stol., dodnes vliv
- pocházel z Ženevy, matka zemřela při nar., už jako chlapec studoval jazyky přírodní vědy, fil. (Locke, Deckartes, Plutarchos), střídal útočiště a zaměstnání, 2 roky strávil na venkově vliv na jeho dílo
- 1741 do Paříže, 1749 soutěž vyhlášená Dijonskou akademií na téma "Zda pokrok ve vědách a umění a umění přispěl ke zkažení či k očistě mravů"
--- "Rozprava o vědách a umění" - zdůrazňuje ideálnost přírodního stavu (svobodu, rovnost, štěstí)
--- "O původu nerovnosti mezi lidmi" (1754) - důvodem je soukr. majetek, který nebyl získán vlastní prací
„Emil čili o výchově“ (1762) - (parlamentem odsouzeno jako škodlivé dílo --- zatykač)
- 5 částí, z nichž každá je věnována určité periodě výchovy:
do 2 let: tělesný vývoj, otužování (na vesnici) – nechat dítěti volnost, nespěchat na něj
od 2 do 12 let: rozvoj smyslů – cvičit tělo a smysly, na však duši, k poučení hry
od 12 do 15 let: rozumová a pracovní výchova – před. přírodní vědy, samostatnost
od 15 do 21 let: mravní výchova (již ve městě) – souvislosti, umění, náb., svědomí
výchova Žofie, budoucí E. manželky – být pasivní, umět se podřídit, praktické studium
- shrnutí jeho myšlenek:
Dítě se rodí od přírody dobré, společnost sama ho kazí. Proto ho není třeba vychovávat k dobru, a vlastně nedopustit, aby se něco dělala (neboť nejlepším vychovatelem je příroda sama)
Hlavní požadavky na výchovu: přirozenost a svoboda v souladu s věkovými zvláštnostmi dítěte, vycházení z individuality dítěte, citlivý vztah a láska k dítěti, odmítá biflování a krutou kázeň
Veškerá výchova se má opírat o osobní zkušenost (pozorování, uvažování atd.)
V mravní výchově místo poučování „metoda přirozených následků“
Výchova dívek – doplněk muže stačí výchova tělesná a mravní
odmítá jednostranný racionalismus a intelektualismus, zdůrazňuje bohatství života s city a vztahem k přírodě
19. století je etapou velkých ekonomických, sociálních i politických proměn. Je charakteristické nebývalým rozvojem podnikání, průmyslu a obchodu. Narůstají vážné politické i sociální konfrontace. Prosazují se nové požadavky na výchovu a vzdělání, rozvíjí se síť školských i mimoškolských výchovně vzdělávacích zařízení.