Pedagogika - stará 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Princip cílevědomosti:
Předpokládá jasné stanovení konečných i dílčích cílů, tyto cíle zdůvodnit (motivovat) a přiměřeně objasnit vychovávaným jedincům. Vymezení vědomostí, dovedností a návyků, kterých chce učitel svým působením dosáhnout
Princip soustavnosti (systematičnosti):
Požadavek uspořádání veškerých výchovných podnětů do logického systému odpovídajícímu psychologickým zákonitostem (vytvořit systém vyučovacích předmětů; vybrat a systematizovat potřebné učivo; zajistit systematický pracovní režim školy; dosáhnout systematického pracovního postupu ve výuce každého předmětu)
Princip aktivnosti:
Samostatná činnost jedince; aktivizace poznávacích, citových a volních procesů; využití a stimulace zájmů žáka; směřování k aplikaci a praktickému využívání vědomostí a dovedností
Princip názornosti:
Požadavek vycházet ze smyslového nazírání, z dosavadních představ a zkušeností, rozvíjet vnímání, pozorování a fantazii (většinu informací o světě získáváme pomocí zraku). Komenský považoval tento princip za „zlaté pravidlo didaktiky“; postup: příklad (pravidlo) praxe; motorická názornost, schematická a symbolická názornost, názornost pedagogovy mluvy,…
Princip uvědomělosti:
Požaduje, aby žák učivu a požadavkům plně rozuměl, chápal jejich smysl a ztotožňoval se s nimi žáci mají studované jevy promýšlet a na základě srovnání, analýzy a syntézy i indukce a dedukce mají postupně postihovat jejich souvislosti a zákonitosti. Požadavek, aby žáci jazykově správně a přesně vyjádřili získané vědomosti, tzn. aby přesně užívali odborných termínů, správně dovedli definovat, popsat a vysvětlit jevy i odvodit obecné závěry
Princip trvalosti:
Vyžaduje, aby se osvojené vědomosti, dovednosti a postoje staly trvalou součástí života jedince toho se dosahuje nejen opakováním, ale i přiměřeným tempem a emotivností výchovné práce
Princip přiměřenosti:
Obsah, formy a metody výchovy musí být v souladu s věkem a dosavadní úrovní žáků po stránce fyzické i psychické
Požadavek individuálního přístupu
Princip emocionálnosti:
Požadavek probouzet v pedagogickém procesu i citové prožitky žáků, opírat se o ně a udržovat stále radostnou tvůrčí atmosféru. „Veselé nálady je třeba, aby se nedostavilo znechucení nebo ošklivost, pravý to mor vyučování.“ (Komenský)
Princip všestrannosti:
požadavek, aby pedagog při kterékoli výchovné práci měl stále na zřeteli hlavní úkoly všech složek výchovy
Princip jednotnosti:
jednota v požadavcích a přístupech všech učitelů a vychovatelů (ne protichůdné přístupy)
Základní pravidla pedagogického postupu:
od blízkého ke vzdálenému
od známého k neznámému
od konkrétního k abstraktnímu
od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu
Aplikace pedagogických principů: