Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

*Duchovědná pedagogika (pedagogika kultury)

William Dilthey (1833-1911)

  • zakladatel, pokusil se vytvořit pro potřebu duchovních věd specifickou gnozeologii, odlišnou od věd přírodních

  • vychází z psychologie chápání minulých událostí na zákl. bezprostředního prožitku

  • stává se tak jedním z tvůrců hermeneutiky, tj. výkladu společenských jevů na základě porozumění jedinečnosti a neopakovatelnosti lidského duševna a kultury

*Pedagogický reformismus

  • rozvíjí se od počátku 20. st. v mezinárodním měřítku

  • jeho stoupence spojovala kritika herbartovské školy a současně snaha o novou koncepci výchovy, kt. by odpovídala novým podmínkám společnosti

  • inspirace: Rousseau, Tolstoj, Spencer, Dewey

Ellen Keyová (1849-1926) – švédská pedagožka, spisovatelka, průkopnice ženského hnutí. Její spis Století dítěte se stal programovým bestsellerem hnutí.

Maria Montessoriová (1870-1952) – italská pedagožka, lékařka a zakladatelka individuálního systému předškolní výchovy (viz otázka č. 8)

Ovide Decroly (1871-1932) – belgický pedagog, psycholog a lékař

Eduard Claparede (1873-1940) – švýcarský lékař, psycholog a pedagog, univerzitní profesor v Ženevě

Georg Kerschensteiner (1854-1932) – německý národně orientovaný pedagog

Cíle:

  • pedocentrický přístup

  • aktivnost jedince

  • globalizace výchovy (např. Berthold Ott zcela ruší předměty)

  • na rozdíl od tradiční ped. zdůrazňují individuální vých. cíle

  • usilují o školu zajímavou a přitažlivou

*Psychologicky orientovaná pedagogika

  • psycholog. a sociolog. aspekty vždy do jisté míry ovlivňovaly pedagogiku, ve 20. st. ale obzvlášť výrazně

Sigmund Freud (1856-1939)

  • psychoanalytická pedagogika

  • hlavní silou jsou pudy–zejm. sexuální (id) – dostávají se do konfliktu s prostředím a musejí být kontrolovány jedincovým „ego“. Nad tím morální „superego“

  • neřešené konflikty =) komplexy

  • člověka nevidí jako tvora společenského, pohled biologizující, ahistorický

Alfred Adler (1870-1937)

  • individuálně psychologická pedagogika

  • lidské projevy vysvětluje podobně jako Freud instinkty a komplexy

  • touha po moci, překonání méněcennosti

  • výchova má pečovat o to, aby komplex méněcennosti nevznikal, má vzbuzovat sebedůvěru (ne autoritářský styl) a optimismus a současně člověka zespolečenštit

S nástupem něm. rašismu ve 30.letech emigrovala většina stoupenců freudismu z Vídně a Berlína do USA, kde se setkává s vlivy sociologie a soc. psychologie. =) už ne biologická orientace, ale kulturní (sociální) psychoanalýza.

Erich Fromm (1900-1980)

  • kritik moderní společnosti, která omezuje svobodu jedince a vyvolává 3 možné tendence úniku: sadomasochismus, agresivitu a konformismus

  • přeměna světa na základě lásky

  • výchovu orientovat jako pomoc při rozvoji tvůrčí síly, lásky a solidarity

Abraham Harrold Maslow (1908-1970)

  • humanistická psychologie, sebeaktualizační teorie

  • potřeby: fyziologické, bezpečí, sounáležitosti a lásky, uznání, seberealizace

  • nenaplnění =) frustrace, rezignace

  • pedagog má odhalovat cestu možností a posilovat víru ve vlastní síly

Témata, do kterých materiál patří