Závěrečná zpráva z oborové praxe (přírodopis)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Biskupský dvůr poskytuje služby mimo jiné pro výuku prvouky a přírodovědy na 1. stupni ZŠ (spíše formou hravé prohlídky) a výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ v období od listopadu do dubna.
Obsahem expozice jsou živočichové z podkmenu obratlovci a podle tříd obratlovců je expozice rozdělena na několik částí, z nichž jedna je s modely ryb i živými rybami a další jsou již pouze s modely živočichů z ostatních tříd obratlovců.
První navštívenou částí expozice byla jediná obsahující živé organismy. Kromě modelů ryb se zde tedy nachází v akváriích i živé ryby našich vod, konkrétně např. štika, kapr, karas, cejn, plotice, perlín, sumec či úhoř. Je zde možné nejen mezi modely, ale i v akváriích přímo vyhledat a pojmenovat jakoukoliv konkrétní rybu, vizuálně na ní demonstrovat stavbu, morfologické určovací znaky, chování, rozlišit ryby podle rybích pásem a tím i probírat biotop rybník. Žáci zde mají skvělou možnost přímým pozorováním aktivně přiřazovat různé pojmy ke konkrétním věcem a tím lépe zaktivovat mozek a učit se efektivněji, než při prostém výkladu učiva.
Druhou částí expozice byly modely obojživelníků a plazů. Zástupci těchto dvou tříd obratlovců jsou zde společně vystaveni navzájem zcela smíšeně, což je proto, že se lidem tyto dvě třídy obvykle pletou. Lze zde však demonstrovat důležité morfologické i ekologické znaky pro poznání odlišností a utřídění souvislostí.
Obsahem třetí části expozice byly modely ptáků, postupně zde z řádů dravců, sov, šplhavců, dále i zástupci ze skupiny vodních ptáků a směs různých zástupců ptáků, kam byla zařazena mimo jiné např. kukačka pro srovnání s dravci. Součástí modelů byly i siluety zachycující pohyb dravých ptáků v letu, zejména při lovu. Dají se zde vysvětlit jednak morfologické a ekologické rozdílnosti především mezi řádem dravců, sov, ale i šplhavců a kukaček. Vhodnou analogií za využití i neodborných pojmů a přirovnání k lidským věcem lze také spojovat a upevňovat odlišnosti mnohých konkrétních zástupců. Měli bychom se však vyvarovat doslovnému přivlastňování různých lidských vlastností při charakteristice jakéhokoliv organismu (např. zlá kukačka nebo i hodný pes, pilná včela apod.), neboť účelem každého organismu je vždy především přežít, nikoliv někomu ublížit či dokázat nám posloužit.
V části Zoologická expozice byly obsaženy modely ptáků vodních biotopů i modely ptáků vzbuzující dojem myslivosti. Modely jsou zde umístěny ve výlohách bez skel a bez informací k jednotlivým zástupcům. Umístění modelů zde sice neodpovídá tomu, jak by daní zástupci žili společně na daných biotopech, avšak toto umístění je opět vhodné pro srovnání morfologických a ekologických určovacích znaků (modely ptáků lze seřadit podle velikosti, roztřídit na býložravce, masožravce a všežravce či na ty, kteří u nás žijí v zimě apod.)