Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška Sociologie práva

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (265.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • je zde stav vzájemné závislosti a ovlivňování sociálních subjektů, který se realizuje zejména v návaznosti na jejich sociální jednání

  • prostřednictvím vztahů participujeme na veřejném životě

  • sociální začlenění záleží na kontextech, ve kterých se právě nacházíme

  • úrovně mohou být mikrosociální (mezi jednotlivými jedinci nebo malou skupinou), mezosociální (mezi skupinami, organizacemi), makrosociální (celospolečenské, mezi politickými stranami)

1) Perceptivní stránka

  • vyjadřuje, že ve vztazích vnímáme ostatní

  • je to proces psychologický, který je podmíněn sociokulturně a kulturně historicky

  • identifikujeme se vnějším projevem, chováním, oblékáním

= Soc. – psychol. proces VNÍMÁNÍ okolí

Vyžaduje urč. soc. – psychol. erudici (emoční inteligenci)

  • Ve společenském vztahu zúčastnění aktéři neustále vnímají:

  • ostatní aktéry

  • sami sebe (své pocity, obraz sebe apod.)

  • sociální situaci, ve které se nacházejí a kam tato spěje

  • Jde o sociálně psychologický proces, jehož výsledek je podmíněn:

  • sociálně psychologickou erudicí (SQ + EQ)

  • sociokulturními okolnostmi percepce

  • aktuálním psychickým stavem a sociálním postavením

(rozvod, rozčilení, dopravní nehoda; nezaměstnaný, důchodce)

Tři zdroje informací (je podmíněna dostupností a kvalitou informací)

  • na základě vlastní zkušenosti (sám divákem)

  • zkušenosti zprostředkované od jiných lidí (zkušenost je ale často nesdělitelná)

  • informace přímo od vnímaného člověka nebo od aktérů vnímané situace

Základní mechanismy sociální percepce:

  • identifikace - z vnějších projevů identifikuji vlastnosti vnímaného jedince,

  • asociace - z určitého jednání asociuji na vlastnosti jedince,

  • empatie - vcítění se do situace jiného,

  • recipatie - charakterizuji si vyvolávané pocity a ptám se proč jsou takové.

Dvě poznávací operace:
- nejprve selekce – výběr z dílčích podnětů
- potom interference (skládání, provázání obrazu)

Subjektivita percepce v důsledku chyb:

  • Autoprojekce - dotváření obrazu projekcí svých zejména záporných vlastností nebo nedostatků

  • Haló-efekt - jednostranné zobecnění určité výrazné vlastnosti (zvl. výřečnosti, oblečení či vzhledu) nebo prvního dojmu

  • Sociální a individuální stereotypy hodnocení - vnímání a hodnocení na základě zavedených, často zkreslených a předsudečných schémat vnímání a hodnocení, např. národů, ras, vlastností apod.

  • efekt mírnosti a shovívavosti - člověka, který je mi sympatický, hodnotím mírně a shovívavě a nabývám přesvědčení, že se mi podobá

2) Komunikativní stránka

  • předávání a přijímání informací mezi aktéry spol. vztahu; ze všech podnětů selektuji jen některé

  • soc. komunikace = výměna nebo přenos informací

  • někt. myslitelé zdůrazňují, že je podstatou spol. vztahů

  • pro lidskou komunikaci oproti zvířatům je charakteristické, že je symbolická (vystupuje prostřednictvím symbolů ­ znaků nesoucích urč. symbolický význam) ­ zefektivnila se a dosáhla vyšší úrvně

  • znak = zákl. prostředek komunikace, který označuje urč. objekt a ztělesňuje jeho význam

Témata, do kterých materiál patří