Zkouška Sociologie práva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
je zde stav vzájemné závislosti a ovlivňování sociálních subjektů, který se realizuje zejména v návaznosti na jejich sociální jednání
prostřednictvím vztahů participujeme na veřejném životě
sociální začlenění záleží na kontextech, ve kterých se právě nacházíme
úrovně mohou být mikrosociální (mezi jednotlivými jedinci nebo malou skupinou), mezosociální (mezi skupinami, organizacemi), makrosociální (celospolečenské, mezi politickými stranami)
1) Perceptivní stránka
-
vyjadřuje, že ve vztazích vnímáme ostatní
-
je to proces psychologický, který je podmíněn sociokulturně a kulturně historicky
-
identifikujeme se vnějším projevem, chováním, oblékáním
= Soc. – psychol. proces VNÍMÁNÍ okolí
Vyžaduje urč. soc. – psychol. erudici (emoční inteligenci)
-
Ve společenském vztahu zúčastnění aktéři neustále vnímají:
ostatní aktéry
sami sebe (své pocity, obraz sebe apod.)
sociální situaci, ve které se nacházejí a kam tato spěje
-
Jde o sociálně psychologický proces, jehož výsledek je podmíněn:
sociálně psychologickou erudicí (SQ + EQ)
sociokulturními okolnostmi percepce
aktuálním psychickým stavem a sociálním postavením
(rozvod, rozčilení, dopravní nehoda; nezaměstnaný, důchodce)
Tři zdroje informací (je podmíněna dostupností a kvalitou informací)
na základě vlastní zkušenosti (sám divákem)
zkušenosti zprostředkované od jiných lidí (zkušenost je ale často nesdělitelná)
informace přímo od vnímaného člověka nebo od aktérů vnímané situace
Základní mechanismy sociální percepce:
identifikace - z vnějších projevů identifikuji vlastnosti vnímaného jedince,
asociace - z určitého jednání asociuji na vlastnosti jedince,
empatie - vcítění se do situace jiného,
recipatie - charakterizuji si vyvolávané pocity a ptám se proč jsou takové.
Dvě poznávací operace:
- nejprve selekce – výběr z dílčích podnětů
- potom interference (skládání, provázání obrazu)
Subjektivita percepce v důsledku chyb:
Autoprojekce - dotváření obrazu projekcí svých zejména záporných vlastností nebo nedostatků
Haló-efekt - jednostranné zobecnění určité výrazné vlastnosti (zvl. výřečnosti, oblečení či vzhledu) nebo prvního dojmu
Sociální a individuální stereotypy hodnocení - vnímání a hodnocení na základě zavedených, často zkreslených a předsudečných schémat vnímání a hodnocení, např. národů, ras, vlastností apod.
efekt mírnosti a shovívavosti - člověka, který je mi sympatický, hodnotím mírně a shovívavě a nabývám přesvědčení, že se mi podobá
2) Komunikativní stránka
-
předávání a přijímání informací mezi aktéry spol. vztahu; ze všech podnětů selektuji jen některé
soc. komunikace = výměna nebo přenos informací
někt. myslitelé zdůrazňují, že je podstatou spol. vztahů
pro lidskou komunikaci oproti zvířatům je charakteristické, že je symbolická (vystupuje prostřednictvím symbolů znaků nesoucích urč. symbolický význam) zefektivnila se a dosáhla vyšší úrvně
znak = zákl. prostředek komunikace, který označuje urč. objekt a ztělesňuje jeho význam