Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška Sociologie práva

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (265.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • altruismy jsou u zvířat přenášeny geneticky, u lidí kulturně

  • odhalila, že někt. naše představy o životě zvířat jsou idealizovány (např. představa velké pracovitosti zvířat, zvířata jsou spíše líná, i mravenci i včely)

  • rovněž se věnovali vztahům mezi zvířaty -­ není častá monogamie (ani labutě, hrdličky, holubi, ale např. někt. druhy myší jsou absolutně monogamní)

  • Alfred Kinsey ­ prováděl v této oblasti výzkumy, např. výzkum sexuálního chování Američanů

Čím se liší sociální život lidí od sociálního života zvířat?

  • není zde velká rozdílnost, i zvířata dokáží vnímat příbuzenství

  • můžeme u nich hovořit o skupinové organizaci (dělba rolí např. na dominantní, podřízení, rodiče, děti)

  • existují zde i urč. pravidla chování, např. vyjadřování úcty

  • u zvířat existují i instinkty (rodičovský instinkt, vzájemné ošetřování, rituály při konzumování potravy)

  • ale zvířata se přizpůsobují vnějšímu prostředí pasivně (sebezáchovně, aby přežili), kdežto člověk se přizpůsobuje aktivně (předělává ho k obrazu svému) a v rámci této snahy si vytváří kulturu (= hmotné a nehmotné výtvory), vytváření kultury lze nalézt i u šimpanzů

kultura - často je chápána jako synonymum civilizace

civilizace -, někdy je chápána jako vyšší stadium kultury, někdy jako synonymum kultury, nejčastěji jako vědeckotechnický aspekt kultury

__________________________________________________________________________________________________

  1. Biologické a sociokulturní faktory v sociálním chování člověka

Biologické faktory:

  • Pohlaví

Ženy: oxytocin - uvolnění, vyhledávají soc. kontakt, emotivnější, využívají obě hemisféry (rozum i emoce), vyšší inteligence (3 body), vyšší citová paměť, paměť na detaily, verbální schopnosti, víc věcí najednou, horší prostorová představivost

Muži: adrenalin - napětí, dominance, více levá, rozumová hemisféra, agresivnější, méně citliví, riskantnější

- mozek ženy nebo muže se formuje v 6. měsíci těhotenství

Pohlaví v našem chování

  • Odedávna lidé pozorovali, že muži a ženy v různých sociálních situacích jinak jednají, myslí, jinak situace prožívají a liší se i v některých vlastnostech a schopnostech.

  • Prý už roční dítě registruje, jakého pohlaví je.

  • Psychologové vysledovali některé vlastnosti, které u jednoho pohlaví převažují (agresivita x mírnost, menší citovost x emocionálnost, senzitivnost, dominance (soupeření) x spíše submisivnost, riskování, hra vabank x neriskování, opatrnost). Zatímco lékaři zastávají názor, že jsou tyto vlastnosti záležitostí biologickou, psychologové se staví na stranu názoru, že se jedná o vliv sociokulturní. Ve skutečnosti je to něco mezi.

  • Výzkumy mozku v 90. letech minulého století přinesly nové poznatky k fungování mužskému a ženskému chování v západní kultuře, muži používají hlavně levou hemisféru, ženy používají synchronně obě. Maskulinita nebo feminita mozku podporují způsob myšlení, prožívání, chování, schopnosti a některé vlastnosti, uznávané hodnoty a tužby. U mužů jsou to schopnosti jako řešení technických úloh, bojují o dominanci, prostorová představivost, snaha o řešení problémů, zajímají je věci. U žen jsou to verbální schopnosti, jsou citové, vztahové, empatické, zajímají je vztahy. U tužeb se to má následovně: muži chtějí moc, úspěch, prestiž, peníze, sex, ženy chtějí dobré vztahy, stabilitu, lásku, romantiku.

  • Stereotyp pohlaví - kulturou ustanovená a reprodukovaná představa přirozených mužských, resp. ženských vlastností a způsobů chování, která je po staletí vštěpována a posilována a stala se tak sociálně přijímanou normou (v nás: muž má být starší, vyšší, vzdělanější a má více vydělávat). Sociálně daným rozdílům mezi muži a ženami, jejich příčinami a jejich překonáním s cílem dosáhnout genderové rovnosti se věnují gender studies.

  • Pohlaví vyjadřuje biologickou charakteristiku, biologicky podmíněné rozdíly mužů a žen. Gender ("sociální pohlaví") označuje sociálně dané rozdíly mezi muži a ženami. Gender studies zdůrazňují sociokulturní aspekty těchto rozdílů, tyto rozdíly nejsou přirozenými rozdíly, ale dočasným vývojovým stupněm sociálních vztahů, který je stále ještě významně redukován kulturou. Obraz muže a ženy je sociální a kulturní konstrukcí. Skryté kurikulum - skryté vedení ke genderové roli. Genderová role - soubor zjevných i skrytých pravidel určujících chování, myšlení, cítění, oblečení, partnerské vztahy apod. Utvrzují se v rodině, vzdělávacím systému i v celospolečenské atmosféře. Genderová analýza - diagnostikuje rozdíly, užívá vědního oboru genderové statistiky. Genderová rovnost - rovnost v právech, povinnostech a příležitostech mezi pohlavími k odstranění přímé i nepřímé diskriminace. Využívá i afirmativních akcí (např. kvót).

  • Mechanismus zvýznamňování znaků, vede k sociálním stereotypům. Sexismus - předsudek nebo diskriminace z důvodu pohlaví. Genderová role nevyhovuje: biologicky (transsexuálové dnes více mužů než žen - 5 vs. 2 na 100 000); společensky (feministická hnutí).

Témata, do kterých materiál patří