Výpisky na zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Charakteristické rysy raněstředověkých států 
- Vztah státu a církve ve středověku
-  9-14 století – boj církve za teokracii; počátek křesťanství v Římě v 1.st.př.n.l.; Do 4.st.př.n.l neuznávané, pronásledované 
-  313 – Edikt milánský -  stejná práva všem náboženským vyznáním, návrat zkonfiskovaného majetku 
 
-  
-  325 – ekumenický koncil -  shromáždění v Nice zástupců všech křesťanských obcí → formulovali základníčlánky věrouky → nicejskévyznání víry 
 
-  
-  379-380 – monopol postavení ve V i v Z části říše → jediným státním náboženstvím 
-  od 313 období hospodářského a politického rozmachu církve 
-  321 – získala postavení právní osoby → způsobilost nabývat majetek; úzká spolupráce se státní mocí → stoupající spol.vliv 
-  po rozpadu říše → zápas s kacířskými sektami, od 7.století nový rozmach 
-  do 9. století shoda se státní mocí, církev nebyla natolik silná, aby mohla vést samostatnou a na světské moci nezávislou politiku 
-  V Byzanc – císař považován za hlavu církevní organizace → byl císařem i papežem → caesaropapismus (= byzantinismus) 
-  oslabení státní moci, zvyšování majetku církve → církev začala hlásat emancipaci moci duchovní, chtěla právo na samostatnou politiku, později podrobení královské a císařské moci vládě duchovenstva, předevších římského papeže → boj o teokracii, až do 14.století 
-  1.pokusy v oblasti práva → vznik nových sbírek (od 9.století) podle momentálních potřeb duchovních 
-  Capitula Angilrami - sbírka falešných kapitulářů Benedikta Levity 
-  Collectio Pseudoisidoriana (Sbírka lžiisidorská) - jevná politická tendence, cílem dokázat, že světská moc byla odedávna podřízena moci církevní a že římský biskup požíval v církvi odedávna privilegovaného postavení; Řehoř VII – Dictatus Papae (římská církev se nikdy nezmýlila) 
-  reformní papež, který se dostal do konfliktu s Jindřichem IV, který musel jít do Canossy, aby byl zproštěn klatby 
-  prameny kanonického práva: - usnesení církevních sněmů (koncilů) 
- výnosy římských papežů (dekretály) 
- normativní výroky Písma svatého a spisů významných církevních otců 
 
-  pokusy o kodifikaci (např.Collectio Pseudoisidoriana) 
-  kodifikace magistra Gratiana – Decretum Gratiani (gratianův dekret) → ovlivnil další vývoj kanonického práva ve středověku 
-  kanonisté – právníci, kteří pěstovali kanonické právo; 2.pol.12.st, 13.sto – zlatý věk katolické církve 
-  1215 – prohlásil Innocenc III. Anglickou velkou listinu svobod za neplatnou → stavy to ignorovali 
-  teorie 2 mečů skrytých v lůně církve; Bonifác VIII – velmi radikální 
-  Liber extra (od Řehoře IX), Liber sextus (od Bonifáce VIII) + Gratianův dekret → závazná podoba na dlouhá léta 
-  13.století – scholastikové, později Akvinský; vrchol glosátorského bádání 
