Výpisky na zkoušku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
supremace = přímá moc (potestas directa) – její snahou → Unam sanctam z roku 1302 (vrchol pretenzířímského biskupa)
nastává otevřený konflikt se světskou vládou → Filip Sličný zvítězil → 1306 papež prohlásil, že na Francii se její nároky nevztahují
13,14.století – začínají se objevovat lprvní velké jména obhájců moci světské → myslitelé, kteříohlašovali nástup renezance a budoucí reformaci
Vztah státu a církve od reformace do novověku
-  15-20.století; papežské schizma – 1378-1417 
-  úpadek papežství → teorie, že nejvyšší moc náleží obecnému koncilu, který má rávo soudit papeže, kdyby své omci zneužil = episkopální systém 
-  14.století - reformní hnutí: stát ať spravuje věci světské a církev ať se řídí učením bible; počátek už ve 12. a 13. století v Itálii – Arnold z Brescie, valdenští a albigenští → hledání návratu k bibli 
-  2.pol.14.století v Anglii – John Wycliffe → Hus; o 100 let později Martin Luther → základ německé reformace 
-  reformace nabyla povahy politického a sociálního hnutí a selská válka přerostla náboženský rámec 
-  Luther se přiklonil k umírněným, prohlašoval pokojný vývoj a pasivní odpor 
-  názory o dvojí církvi – viditelná a neviditelná → dán do klatby → veřejný protest jeho stoupenců (proto název protestanti) 
-  švýcarsko – Ulrich Zwingli, Jan Kalvín →řízení církevních záležitostí nových evangelických církví převzal stát → panovník považován za nejvyššího biskupa evangelické církve 
-  1555 – augšpurský mír – katolíci a protestanti zrovnoprávněni, možnost volby ale měla jen vrchnost 
-  cuius regio, eius religio = čí země, toho náboženství; 1648 – Vestfálský mír – zavedena rovnost tří konfesí (katoliské, augšpurské a reformované); oslabení církevní moci 
Anglie:
-  Jindřich VIII založil 1524 samostatnou anglickou církev, zpřetrhal svazky s papežem a pohlásil se za její hlavu 
-  1559 Alžběta I. Zavedla nové církevní zřízení 
-  vliv švýcarské reformace → vznik puritarismu 
-  založil samostatnou církev s presbyteriálním zřízením nezávislým na státní moci 
-  presbyteriánská církev v rozporu s oficiální anglikánskou církví, cítila se nezávislá na státu → pronásledovaná oběma 
Francie:
-  vliv Kalvína → Hugenoti 
-  Edikt nanský –Hugenotům zaručena svoboda svědomí (poprvé v evropě vyhlášena náboženská svoboda) 
-  1685 – edikt zrušen; osvícenství – 1787 – obnovení protestantismu 
-  Deklarace práv člověka a občana – svoboda náboženského přesvědčení (článek 10) 
-  1794-1795 – rozluka státu a církve; Napoleon Bonaparte uzavřel 1801 s papežem konkordát 
Rakousko, česko:
-  17.století – násilná rekatolizace, obnovení jednotné víry, osvícenství – boj proti papežské moci 
-  1781 – toleranční patent Josefa II. 
-  Od reformace 2 sněmy: katolický a evangelický; katolictví – církev jako mezinárodní organizace; evangelictví – princip teritoriality církevní organizace → sepětí státu a církve 
-  1786 – Enžské punktace: požadují omezení moci papežské, samostatnost moci biskupské 
-  1869 – přijato usnesení o univerzálním episkopátu a o neomylnosti papeže → zakotvena zásada podřízení biskupů moci papežské→ papežský absolutismus 
-  27.5.1917 – Codex iuris canonici: potvrzují novou kodifikaci, občanský princip – církev nepodporuje žádný konkrétní politický / hospodářský / ideologický model, zaměřuje se na otázky morálky, sociální problémy, rodinu 
