Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (205.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ze současných vyspělých evropských zemí lze označit za obyčejové právo jistá pravidla ve VB, a to zejm. v oblasti ústavního práva. Britskou faktickou ústavu vedle určitých zákonů a soudních precedentů tvoří ústavní zvyklosti. V Anglii se jako pramen práva uznávají též místní obyčeje, jsou-li pradávné. Mají dnes jen podružný význam. Podle stále platného zákona z r. 1265 je podmínkou jejich právní závaznosti, že byly zachovávány již r. 1189; v soudní praxi obyčej není uznán za pramen práva, je-li průkazné, že v r. 1189 ještě nemohl být zachováván

  • Obyčeje jsou dále jedním z pramenů mezinárodního práva. V zemích common law se mezinárodní obyčejové právo považuje za součást národního práva; jeho pravidla se adoptují v soudním rozhodování.

Lokální právotvorba. Publikace lokálních norem, platnost, účinnost

Lokální právotvorba probíhá na úrovni právních předpisů obcí a krajů = územní samosprávné celky

- 2 druhy kompetencí územních samosprávných celků:

- Samostatná působnost – vyplývá z jejich autonomie, některé otázky si mohou upravovat sami, nezávisle – tzv. zbytková veřejná moc

- Přenesená působnost – vykonávaná na základě zmocnění státní moci, namísto státních orgánů

- Omezená legislativní působnost – v místním rozsahu

- Cílem je co nejvíce se přiblížit občanům a jejich potřebám

- Nevzniká tak ale právní partikularizace

- Postavení obcí a krajů ve dvojím postavení – též jejich právní postavení:

1. Legislativní působnost v samosprávě – samostatná působnost

- Vydávání obecně závazných vyhlášek

- Podzákonný právní předpis

- Sekundární

- Originární

- Oprávnění, nikoliv povinnost

A. Obce

- Obec je oprávněna vydat obecně závaznou vyhlášku v těchto okruzích vztahů:

  • K zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku – může např. určit, že některé činnosti lze provozovat v určitých časech a na určitých

  • místech nebo je zakázat úplně

  • Pořádání veřejných akcí (kulturních, sportovních…)

  • K zajištění udržování čistoty ulic a veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí

  • Podle stanovení zvláštního zákona

- Okruh zájmů, pro které je vyhláška vydána, musí být v souladu se zákonem a musí se vztahovat k výkonu samosprávy

- B. Kraje

- Kraje nemohou zasahovat do samostatné působnosti obcí – mezi vyhláškou kraje a vyhláškou obce není žádný právní vztah

- U krajských vyhlášek není přesně vymezen okruh působnosti – musí se jednoduše týkat samostatné působnosti kraje, musí upravovat záležitosti v zájmu kraje

2. Legislativní působnost ve státní správě – přenesená působnost

- Podzákonný, výkonný a nařizovací charakter

- Vydávání nařízení na základě výslovného zmocnění – odvozený právní akt

- Sekundární, podzákonný právní předpis

Témata, do kterých materiál patří