Otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PRÁVNÍ PRINCIPY
Podobají se obyčejům, nejsou ale ve společnosti ale v systému práva
vyvozujeme je z hodnot chráněných právem a z tradičních právních mechanismů a institutů
Nejsou konkrétně definovány
Argumentační závaznost – posuzuje se intenzita jejich platnosti
Základní práva mají v podstatě charakter právních principů
Pomáhají vyplňovat mezery v pozitivním právu a při řešení obtížných otázek, kde další prameny nestačí, jsou pomůckou při interpretaci a pro právní vědomí
ROZUM A PRINCIP SPRAVEDLNOSTI
Velmi subjektivní charakter – argumentační závaznost
U rozhodčího řízení se strany mohou dohodnout, že se bude rozhodovat podle principů spravedlnosti
Lidský rozum – základy racionality mají objektivnější charakter, než spravedlnost − Lze argumentovat racionalitou právotvůrce
DOKTRINÁLNÍ PUBLIKACE = UČENÍ VÝZNAMÝCH PRÁVNÍKŮ
Argumentační závaznost odvíjející se od reputace autora
Fungují i jako záštita daného rozhodnutí – nízká legitimita / subjektivita
V mezinárodním právu veřejném přiznány jako podpůrný pramen
PRÁVNÍ APRENDIXY NEPRÁVNÍCH TEXTŮ
Není jejich primárním smyslem vytvářet pravidla
Např. normativní výroky v Bibli
Nízká legitimita
Normativní právní akty, právní obyčej
Normativní právní akty
NPA je cílevědomě utvářený pramen práva příslušným státním orgánem, jde o výsledek legislativní pravomoci = o její realizaci, rozhodnutí orgánu veřejné moci, které obsahuje právní normy jako předem daná pravidla chování (= pravomoc vydávat, měnit, rušit právní normy)
Nabývá konkrétní podoby jako ústava, ústavní zákon, zákon, zákonné opatření, vládní nařízení, vyhláška ministerstev, ústředních orgánů státní správy a územně samosprávných celků, nařízení okresního úřadu
Dělení:
Podle absolutně chápané právní síly (kdo je vydal)
-
Primární (zákonné) – Ú, ÚZ, Z, zákonná opatření senátu
-
Sekundární (podzákonné) – rozhodnutí prezidenta, nařízená vlády, vyhlášky ministerstev, nařízení a vyhlášky krajů a obcí
Podle relativně chápané právní síly
-
Originální (původní) – zastupitelské orgány -> Ú, ÚZ, Z, zákonná opatření, vyhlášky krajů a obcí
-
Derivativní (odvozené) – výkonné orgány - > rozhodnutí prezidenta, nařízení vlády, vyhlášky ministerstev, nařízení obcí a krajů
Posle kompetence
-
Věcná
-
Místní
-
Časová
Podle hierarchie
-
Nejvyšší – Ú, UZ
-
Vyšší – Z, zákonná opatření
-
Nižší - zbytek
Právní obyčeje
-
Obyčej je pramenem práva za těchto předpokladů:
-
Usus longeus (dlouhotrvající faktické masové uskutečňování určitého chování) a opinio iuris (tomu odpovídající povědomí o jeho zachovávání a závaznosti)
-
Určitost obyčeje, tj. možnost konkrétně stanovit jeho obsah
-
Státní orgány musí aplikovat obyčejová pravidla a uplatňuje se státní donucení při jejich porušení
-
-
právo nepsané (právní obyčej) x obyčejové právo psané – soukromoprávní sepsání obyčejového práva, toto sepsání však nemění podstatu obyčejového práva, nedochází ke změně v právo zákonné
-
obyčejové právo se může vzhledem ke své povaze uplatňovat v období relativně pomalého vývoje společnosti
-
živelná tvorba práva, nejde o cílevědomou činnost právotvorného orgánu, považováno za správné chování na určitém území, nedodržování je sankcionováno (celý proces tvorby vrcholí sankcionováním), je ale velmi rigidní, proto doplňováno právem soudní praxe
-
Obyčej se v kontinentálně evropském typu právní kultury uplatňuje v současnosti jen sporadicky – jen v případech stanovených normativními právními akty (uplatňuje se secundum et intra legem) => podle zákona a v souladu s ním
-