TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
právních aktů, aktů aplikace práva i právních úkonů
v širokém smyslu – jsou to právní formy činnosti státních orgánů, způsobilé zabezpečit tvorbu práva a jeho realizaci, v ČR
jsou to tedy normativní právní akty, individuální (nenormativní) pr. akty (čili akty aplikace práva)
v užším smyslu
o
jsou to právními normami upravené způsoby zabezpečení realizace práva stát. orgány, směřující proti porušování
práva, je jimi tedy zabezpečována závaznost normativních právních aktů, aktů aplikace práva i právních úkonů
o
jsou to:
•
1) zrušení nebo změna nezákonných veřejnoprávních aktů a neplatnost nezákonných soukromoprávních
úkonů
•
2) kontrola, dozor a dohled
•
3) rozhodování sporů
•
4) donucení
o
tyto právní záruky se realizují
•
1) následkem samého nedodržení právních norem (např. neplatnost nezákonných právních úkonů)
•
2) teprve vydáním aktů státních orgánů (např. zrušení nezákonných právních aktů)
o
funkce těchto záruk
•
1) předcházejí porušení či ohrožení zákonnosti – preventivní záruky zákonnosti
•
2) v případě porušení sjednávají nápravu – následně záruky zákonnosti - kompenzační (patří mezi
následné záruky zákonnosti) represivní (taktéž)
Presumpce (předpoklad) správnosti veřejnoprávních aktů
uplatňuje se, pokud jde o veřejnoprávní akty jak normativní, tak individuální
o
u právních úkonů to tak není – právní úkon, pokud je vadný, je zásadně od samého počátku neplatný
předpoklad správnosti právních aktů státních orgánů je nezbytný pro fungování zákonnosti
o
kdyby kdokoli měl právo posoudit ústavnost zákona nebo inviduálního právního aktu, a podle toho se potom
právním aktem řídit nebo neřídit, nebylo by možné zajistit uskutečňování funkcí státu pomocí práva