TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ombudsman – nemá sice nařizovací nebo rozhodovací pravomoc ve věci samé, ale má pravomoci procesní povahy (k zjištění
správného skutkového a pr. stavu, k vytvoření tlaku na zjednání nápravy atd.)
zvláštní nezávislý úřad působí pro ochranu osobních údajů
pro kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu → zřízen zvláštní nezávislý orgán (v ČR Nejvyšší
kontrolní úřad)
státní zástupce → dozor nad zachováváním zákonnosti v přípravném trestním řízení (vydává závazné pokyny k vyšetření
trestných činů, pravomoci vůči vyšetřovateli, policejnímu orgánu)
3. Rozhodování sporů
při rozhodování sporů je způsobem zajištění zákonnosti autoritativní zjištění existujícího pr. stavu nebo stanovení vzniku,
změny či zániku pr. vztahu mezi subjekty sobě rovnými
v ČR je to svěřeno soustavě soudů se specifickou úpravou přezkoumávání zákonnosti správních rozhodnutí, pro ústavní
soudnictví je zřízen zvláštní soud → Ústavní soud (má výhradní právo k jeho výkonu)
soudní řízení se zahajuje na návrh (ne z iniciativy soudu, jako u správního řízení), ve sporném řízení vystupuje žalobce a
žalovaný, jsou si rovni
soudy dále ukládají tresty za trestné činy, řízení se zahajuje na návrh státního zástupce jako státního žalobce, uložení trestu
a výkon soudního rozhodnutí spadá již mezi druhy donucení postihujícího porušitele pr. normy
4. Donucení
při donucení jde buď o realizaci sankcí → donucení nepřímé, nebo o nucené splnění právní normy → donucení přímé
uplatňuje se ve vztazích vzniklých porušením práva (deliktem) a postihuje toho, kdo právní normu porušil (delikventa)
Nepřímé
o
uskutečněno stanovením sankcí v pr. normách a realizací sankce při porušení pr. povinnosti, na které je sankce
stanovena