TP - Pražská scripta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
normativní akt smí být změněn nebo zrušen pouze normativním aktem téhož, či vyššího stupně právní síly
odvozené normativní akty nesmějí odporovat prvotním normativním aktům, od nichž jsou odvozeny
sekundární normativní akty slouží jen k podrobnější úpravě vztahů již zásadně upravených oněmi prvotními normativními
akty (úprava secundum et intra legem)
prvotní normativní akty naproti tomu mohou obsahovat novou právní úpravu, nebo upravovat (v rámci stanovené
kompetence) i vztahy doposud neupravené (úprava praeter legem)
30
Normativní akty
ústavní zákony jsou zvláštním druhem zákonů a zpravidla se přitom odlišují od ostatních (obyčejných) zákonů i vyšším
stupněm právní síly
ve federacích zákony federace a zákony členských států nemají navzájem různé stupně právní síly, jsou ale nižšího stupně,
než federální ústavní zákon
ústava je typ ústavního zákona, u nás má nejvyšší právní sílu
vyšší právní síly jsou zákonodárné akty vydávané parlamentem (senátem)
nižší právní síly jsou: nařízení vlády, právní předpisy ministerstev a jiných správních úřadů, nařízení obcí a krajů (v
přenesené působnosti), obecně závazné vyhlášky obcí/krajů
Mezinárodní právo x vnitrostátní
Mezinárodní právo má upravovat vztahy mezi státy
o
je věcí toho kterého státu zvážit, jestli jsou potřeba opatření uvnitř státu, aby podléhala mezinárodně právnímu
režimu
o
když nedojde k této transformaci je potřeba řídit se normami vnitrostátního práva i kdyby odporovaly
mezinárodnímu (toto je klasické, neboli dualistické pojetí)
o
pak je ale situace, kdy se mezinárodněprávní normy dotýkají nejen států a vztahů mezi nimi, ale i právnických a
fyzických osob – z čehož lze vyvozovat povinnost států, při odporu vnitrostátních norem je přizpůsobit, s čímž