Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Wiliam z Ockhamu (1290-1343)
- světská moc není závislá na moci církevní, naopak ve světských záležitostech se musí světské moci podřídit i moc duchovní 
- pokud existuje spojení mezi mocí světskou a duchovní, tak je to pouze spojení přes jednotlivce  o osobu, která je pokřtěná a je poddaným (občanem), (člověk se musí nejprve chovat jako člověk, a potom až jako pokřtěný) 
- světská moc je z hlediska svého základu odvozována od lidu (od poddaných), (lid může moc opravovat a odvolávat, moc se tvoří z mandátu od lidu) 
- právo lidu na odstranění vlády 
Johannes Althrusius 
-  zakladatel učení o konsenzu neboli o konsorciační demokracii (o hledání souhlasu, dohody) 
-  závěr by měl být dohodou všech 
-  položil základ učení o federalismu 
-  konsorciacio -  sdružení (pospolitosti)  rodina, cech, město, provincie, stát (vzestupně) 
-  rodina a cech - soukromá společenství, město, provincie a stát  veřejná sdružení 
-  podstatné je to, že nejen uvnitř, ale i mezi nimi dochází ke komunikacio 
 
-  
-  komunikacio -  neustálé hledání shody ohledně politických, sociálních, kulturních a jiných záležitostí 
-  je nutné zachovat komunikaci, protože bez ní to nejde 
-  dosahování konsenzu (shody) na různých úrovních vede k tomu, že na nejvyšší úrovni vznikají normy (pravidla chování) 
 
-  
-  konsorcioacio by mělo zachycovávat komunikaci mezi sdruženími, toto zachycování tvoří ústavu 
-  politika by měla zachovávat a respektovat právo (neměla by účelově měnit právní regulaci) 
- Novověké koncepce společenské smlouvy 
Učení o smlouvě o vládě (15., 16. stol.)
-  bývají označována jako učení o státní suverenitě 
Jean Boden
- společnost předává svoji moc suverénovi (panovníkovi) a ten prostřednictvím takto získané absolutní moci zajišťuje bezpečnost ve společnosti 
- stát je nadán suverénní mocí a ve vztahu k danému území by neměl mít žádnou jinou kontrolující moc 
- absolutní monarcha však je ve své moci omezen (měl by vycházet z názorů jiných institucí, než vydá nějaké pravidlo), měl by zachovávat určitá základní práva (právo na vlastnictví, život, svobodu) 
- panovníkův vliv by měl být spravedlivý 
Thomas Hobbes (Leviathan)
- nedojde-li k zásahu státu, hrozí, že ve společnosti převáží zásada člověk člověku vlkem 
- stát má zajistit elementární svobodu jednotlivce, sám ale nesmí diskriminovat jiného jednotlivce 
- základní přírodní právo - možnost svobodného člověka chránit svoje zájmy dle své vůle, svobodný jednotlivec by měl poznat formy a prostředky svých zájmů (co si může dovolit) 
- stát ve vztahu ke společnosti by měl působit jen prostřednictvím práva 
Učení o ústavním státu (o smlouvě o ústavním státu)
- společnost může vytvářet předpoklady pro to, aby stát pečoval o společenské vztahy především tak, že vymezí svůj podíl na ustavení této moci (státní) 
- vztah státu a společnosti předpokládá uznání existence katalogu základních práv a svobod, stát nemůže tyto katalogy zužovat 
- společnost trvá na určitých právech a svobodách a státní moc by je měla respektovat 
- vznikají představy, že ústavy státu budou zakotvovat i další otázky týkající se formy vlády (kdo je subjektem moci - lid, jaké jsou vztahy mezi nejvyššími státními orgány) 
