Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- empirické metody
→ pozorování
→ experimentování: mělo by to být spíše přemýšlení než důsledná aplikace
- racionální metody
→ dedukce: z obecného se usuzuje na jednotlivé; z obecných norem vyberu něco a aplikuji to na konkrétní společenský vztah
→ indukce: vyvozování z jednotlivostí, následné zobecňování; proces normotvorby
→ analogie: setkání se se společenským vztahem, který není právně upraven, hledání podobností
Metody speciální
-  srovnávání (komparatistika) 
→srovnávání v čase a z hlediska území, musí se srovnávat srovnatelné
→ makropohled (hlavy státu na celém světě) X mezopohled (hlavy státu v Evropě) X mikropohled (hlavy státu Vyšegradské 4)
- systémová metoda
→ ucelené nazírání na jevy
→ systémy se člení na subsystémy, ty pak na prvky, ty jsou dále
nedělitelné
-  dogmatická metoda (juristická, právní): viz.teorie práva 
-  sociologická metoda: viz sociologie 
-  exaktní metody: souvisí s problémem kvantifikovatelnosti, v některých oblastech je obtížnější je uplatnit 
- Vztah duchovní a světské moci na přelomu prvního a druhého tisíciletí; rané podoby společenské smlouvy 
- proces partikularizace ve Franské říši 
- rovnováha postupně v převaze církevní moci 
- boj o investituru a doktrína o světské a duchovní suverenitě papeže 
- teorie o univerzalitě světa – svět jako lidské tělo – má jednu hlavu - papeže 
- teorie o vyšších úkolech duchovní moci a o její nadřazenosti nad nedokonalou mocí světskou 
- teorie vikariátu, teorie dvou mečů, papež reprezentante římského lidu 
Společenská smlouva
- smluvní zakládací akt (i tacitní – není nutný aktivní projev vůle) 
- historicky teorie absorpční reprezentace - základem je představa o tom, že jednotky, které tvoří určitou pospolitost, uvědoměle přenášejí právo na správu jejich záležitostí na určité instituce 
 
Rané podoby ideje světské suverenity:
Dante Alighieri (1265 – 1321)
- suverenita císaře (zdroj státní moci přímo v Bohu); De monarchia 
Marsilius z Padovy (1270 – 1340),
- suverenita lidu - světská moc je legitimována mocí lidu jen k tomu účelu, kterému má sloužit (stát je institucí racionální) 
- ne všichni členové společnosti mají totožné úmysly, k regulaci uspořádání společenských vztahů má sloužit právo (uznává, že právo nemusí být vždy spravedlivé, ale vždy musí přinést sankci) 
- orgány státu by měly být vytvářeny na zastupitelském principu, tento princip doporučoval i pro vnitřní organizaci církve (když dochází ke zneužívání státní moci, lid může tohoto člověka od moci násilně odtrhnout  právo lidu na odpor) 
 
- stát = světská moc, praktický účel 
- právo a znaky demokratického zřízení - zákonodárství náleží lidu 
- zákonodárná moc ustavuje, kontroluje, mění a sesazuje exekutivu 
 
- „Každý lépe poslouchá zákon, který sám sobě dal“ 
