Státověda kompletní shrnutí ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
empirické metody
→ pozorování
→ experimentování: mělo by to být spíše přemýšlení než důsledná aplikace
racionální metody
→ dedukce: z obecného se usuzuje na jednotlivé; z obecných norem vyberu něco a aplikuji to na konkrétní společenský vztah
→ indukce: vyvozování z jednotlivostí, následné zobecňování; proces normotvorby
→ analogie: setkání se se společenským vztahem, který není právně upraven, hledání podobností
Metody speciální
-
srovnávání (komparatistika)
→srovnávání v čase a z hlediska území, musí se srovnávat srovnatelné
→ makropohled (hlavy státu na celém světě) X mezopohled (hlavy státu v Evropě) X mikropohled (hlavy státu Vyšegradské 4)
systémová metoda
→ ucelené nazírání na jevy
→ systémy se člení na subsystémy, ty pak na prvky, ty jsou dále
nedělitelné
-
dogmatická metoda (juristická, právní): viz.teorie práva
-
sociologická metoda: viz sociologie
-
exaktní metody: souvisí s problémem kvantifikovatelnosti, v některých oblastech je obtížnější je uplatnit
Vztah duchovní a světské moci na přelomu prvního a druhého tisíciletí; rané podoby společenské smlouvy
proces partikularizace ve Franské říši
rovnováha postupně v převaze církevní moci
boj o investituru a doktrína o světské a duchovní suverenitě papeže
teorie o univerzalitě světa – svět jako lidské tělo – má jednu hlavu - papeže
teorie o vyšších úkolech duchovní moci a o její nadřazenosti nad nedokonalou mocí světskou
teorie vikariátu, teorie dvou mečů, papež reprezentante římského lidu
Společenská smlouva
smluvní zakládací akt (i tacitní – není nutný aktivní projev vůle)
historicky teorie absorpční reprezentace
základem je představa o tom, že jednotky, které tvoří určitou pospolitost, uvědoměle přenášejí právo na správu jejich záležitostí na určité instituce
Rané podoby ideje světské suverenity:
Dante Alighieri (1265 – 1321)
suverenita císaře (zdroj státní moci přímo v Bohu); De monarchia
Marsilius z Padovy (1270 – 1340),
suverenita lidu
světská moc je legitimována mocí lidu jen k tomu účelu, kterému má sloužit (stát je institucí racionální)
ne všichni členové společnosti mají totožné úmysly, k regulaci uspořádání společenských vztahů má sloužit právo (uznává, že právo nemusí být vždy spravedlivé, ale vždy musí přinést sankci)
orgány státu by měly být vytvářeny na zastupitelském principu, tento princip doporučoval i pro vnitřní organizaci církve (když dochází ke zneužívání státní moci, lid může tohoto člověka od moci násilně odtrhnout právo lidu na odpor)
stát = světská moc, praktický účel
právo a znaky demokratického zřízení
zákonodárství náleží lidu
zákonodárná moc ustavuje, kontroluje, mění a sesazuje exekutivu
„Každý lépe poslouchá zákon, který sám sobě dal“